Stort revisionshus udvalgt efter haste-proces: Skal stå i spidsen for undersøgelse af dansk politi

Det internationale revisionshus Deloitte er blevet valgt til at udføre undersøgelsen af politiets brug af teledata. Valget af konsulenthuset er sket uden et udbud grundet et "tungtvejende hensyn til borgernes retssikkerhed," fremgår det af et svar.

Artikel top billede

(Foto: Robert Hendel)

Det store revisionshus Deloitte er i en haste-proces blevet udvalgt til opgaven om at undersøge politiets brug af teledata.

Det fremgår af et svar fra Justitsministeriet.

For at besvare spørgsmålet, som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsminister Nick Hækkerup (S), har ministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der lyder således:

"Rigspolitiet kan oplyse, at det er revisions- og konsulenthuset Deloitte med underleverandører, der er indgået aftale med om den eksterne undersøgelse af politiets brug og behandling af teledata," fremgår det af svaret.

Spørgsmålet går på, om ministeren kan konkretisere, hvilke eksterne konsulenter der står for at udarbejde undersøgelsen af politiets brug og behandling af teledata, som der forventes færdiggjort inden udgangen af året.

Læs også: Ekstern undersøgelse skal afklare politiets brug af teledata

Af justitsministeriets svar fremgår det desuden, at der ikke er gennemgørt noget udbud forud for indgåelsen af kontrakten med Deloitte.

Dette skyldes "at tungtvejende hensyn til borgernes retssikkerhed tilsagde, at den eksterne undersøgelse blev iværksat så hurtigt som muligt."

Undersøgelsen blev iværksat umiddelbart efter, at Rigsadvokaten satte en midlertidig stopper for politiets brug af teledata, fremgår det.

"Det bemærkes endvidere, at undersøgelsen er iværksat for hurtigst muligt at skabe tilstrækkelig klarhed over de fejl, fejlkilder og usikkerhedsmomenter, som er forbundet med brug af teledata, så teledata igen kan anvendes af anklagemyndigheden som bevis i straffesager og som grundlag for varetægtsfængsling og opretholdt anholdelse,” fremgår det af Justitsministeriets svar.

Teledata-skandalen begyndte at rulle tilbage i juni 2019, hvor det kom frem, at en it-fejl i forbindelse med politiets behandling af de data, som politiet har fået ind fra teleselskaberne, kan have betydet, at der har manglet data i danske retssager.

Det har senere hen ført til en midlertidig suspendering af brugen af teledata i forbindelse med retssager og løsladelse af flere varetægtsfængslede er blevet løsladt, og flere retssager skal gå om.

Læs også: Offentlige anklagere stopper omgående med at anvende teledata i retssager efter nye ‘alvorlige oplysninger'

Spørgsmålet fra Folketingets Retsudvalg går også på, hvordan de eksterne konsulenter er blevet udvalgt.

Her lyder svaret fra Rigspolitiet:

"Rigspolitiet har i forbindelse med udvælgelsen lagt vægt på, at Deloitte er et velrenommeret revisions- og konsulenthus, og at Deloitte hurtigt har kunnet stille den fornødne kapacitet og de fornødne kompetencer til rådighed, som løsning af opgaven inden for en meget stram tidsramme forudsætter, herunder særligt revisionsmæssige og tekniske kompetencer, solid indsigt i telebranchen og teledata, i straffesagsbehandlingen og i udenlandske erfaringer med anvendelse af teledata i straffesager."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S