Artikel top billede

(Foto: Robert Hendel)

Stort revisionshus udvalgt efter haste-proces: Skal stå i spidsen for undersøgelse af dansk politi

Det internationale revisionshus Deloitte er blevet valgt til at udføre undersøgelsen af politiets brug af teledata. Valget af konsulenthuset er sket uden et udbud grundet et "tungtvejende hensyn til borgernes retssikkerhed," fremgår det af et svar.

Det store revisionshus Deloitte er i en haste-proces blevet udvalgt til opgaven om at undersøge politiets brug af teledata.

Det fremgår af et svar fra Justitsministeriet.

For at besvare spørgsmålet, som Folketingets Retsudvalg har stillet justitsminister Nick Hækkerup (S), har ministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der lyder således:

"Rigspolitiet kan oplyse, at det er revisions- og konsulenthuset Deloitte med underleverandører, der er indgået aftale med om den eksterne undersøgelse af politiets brug og behandling af teledata," fremgår det af svaret.

Spørgsmålet går på, om ministeren kan konkretisere, hvilke eksterne konsulenter der står for at udarbejde undersøgelsen af politiets brug og behandling af teledata, som der forventes færdiggjort inden udgangen af året.

Læs også: Ekstern undersøgelse skal afklare politiets brug af teledata

Af justitsministeriets svar fremgår det desuden, at der ikke er gennemgørt noget udbud forud for indgåelsen af kontrakten med Deloitte.

Dette skyldes "at tungtvejende hensyn til borgernes retssikkerhed tilsagde, at den eksterne undersøgelse blev iværksat så hurtigt som muligt."

Undersøgelsen blev iværksat umiddelbart efter, at Rigsadvokaten satte en midlertidig stopper for politiets brug af teledata, fremgår det.

"Det bemærkes endvidere, at undersøgelsen er iværksat for hurtigst muligt at skabe tilstrækkelig klarhed over de fejl, fejlkilder og usikkerhedsmomenter, som er forbundet med brug af teledata, så teledata igen kan anvendes af anklagemyndigheden som bevis i straffesager og som grundlag for varetægtsfængsling og opretholdt anholdelse,” fremgår det af Justitsministeriets svar.

Teledata-skandalen begyndte at rulle tilbage i juni 2019, hvor det kom frem, at en it-fejl i forbindelse med politiets behandling af de data, som politiet har fået ind fra teleselskaberne, kan have betydet, at der har manglet data i danske retssager.

Det har senere hen ført til en midlertidig suspendering af brugen af teledata i forbindelse med retssager og løsladelse af flere varetægtsfængslede er blevet løsladt, og flere retssager skal gå om.

Læs også: Offentlige anklagere stopper omgående med at anvende teledata i retssager efter nye ‘alvorlige oplysninger'

Spørgsmålet fra Folketingets Retsudvalg går også på, hvordan de eksterne konsulenter er blevet udvalgt.

Her lyder svaret fra Rigspolitiet:

"Rigspolitiet har i forbindelse med udvælgelsen lagt vægt på, at Deloitte er et velrenommeret revisions- og konsulenthus, og at Deloitte hurtigt har kunnet stille den fornødne kapacitet og de fornødne kompetencer til rådighed, som løsning af opgaven inden for en meget stram tidsramme forudsætter, herunder særligt revisionsmæssige og tekniske kompetencer, solid indsigt i telebranchen og teledata, i straffesagsbehandlingen og i udenlandske erfaringer med anvendelse af teledata i straffesager."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere


Compliance Day 2024: Faret vild i regulativer og direktiver? Få overblik over dem alle

Få et overblik over, hvordan du holder din virksomhed og organisation compliant uden at overimplementere og dermed undgår at bruge unødige ressourcer. Du får desuden indsigt i en række digitale værktøjer, som kan give dig ro i maven og hjælpe dig i dit arbejde med at holde virksomheden compliant på alle punkter.

30. oktober 2024 | Læs mere