Ekstern undersøgelse skal afklare politiets brug af teledata

Rigspolitiet har sat gang i en ekstern undersøgelse, der skal afklare politiets brug og behandling af teledata i straffesager.

Artikel top billede

18. august indførte Rigsadvokaten et to måneders forbud mod brugen af teledata i straffesager.

Rigsadvokaten, der står i spidsen for den danske anklagemyndighed, har taget beslutningen, efter at det er kommet frem, at flere danskere end først antaget er blevet ramt af den fejl hos politiet, der har gjort, at de anvendte teledata har været forkerte.

Kvaliteten af teledata og politiets brug af dem skal nu kulegraves af eksterne konsulenter, før de igen skal kunne anvendes.

Det meddeler Rigsadvokaten og Rigspolitiet i en skriftlig orientering til Justitsministeriet.

"Med henblik på hurtigst muligt at afklare den usikkerhed, der er opstået om anvendelse af teledata i straffesager, har Rigspolitiet igangsat en ekstern undersøgelse af politiets brug og behandling af teledata. Undersøgelsen forventes gennemført inden udløbet af september 2019."

Den eksterne undersøgelse skal give en uafhængig validering af Rigspolitiets "modtagelse, behandling og konvertering af teledata," lyder det i orienteringen til Justitsministeriet.

Læs også: PET har hentet teledata på danskerne uden nødvendig dommerkendelse

Deloitte skal stå for undersøgelsen

Rigspolitiet oplyser til Version2, at det bliver konsulenthuset Deloitte, der skal stå for den eksterne undersøgelse.

Målet med undersøgelsen er hurtigst muligt at skabe klarhed over fejl og usikkerhed ved politiets brug af teledata, således at anklagemyndigheden igen kan gøre brug af dem som beviser.

"Formålet er blandt andet at afdække alle uoverensstemmelser, herunder om alle aktiviteter og lokaliseringsoplysninger i rådata er medtaget korrekt i de konverterede data," lyder det videre i orienteringen til Justitsministeriet.

Den eksterne undersøgelse forventes at være klar i udgangen af september og falder samtidig i god jord hos Justitsminister Nick Hækkerup (S).

”Jeg har modtaget en orientering fra rigsadvokaten og rigspolitichefen om de seneste tiltag i teledata-sagen. Det er afgørende for mig, at alle fejl og usikkerheder om teledata kommer frem i lyset hurtigst muligt og bliver håndteret åbent, grundigt og ordentligt. Jeg tilslutter mig derfor rigsadvokaten og rigspolitichefens nye tiltag," lyder det fra Nick Hækkerup via Justitsministeriets hjemmeside.

Nick Hækkerup nedsatte i begyndelsen af juli også en arbejdsgruppe, der skal undersøge forløbet.

Den pågældende arbejdsgruppe skal også inden udgangen af september klarlægge, hvordan man skal håndtere de sager, hvor telebeviserne er blevet slettet.

Den kan du læse mere om her: Her er arbejdsgruppen: Disse personer skal undersøge politiets teledata-skandale.

Politiet kan bruge teledata i efterforskning

Rigsadvokaten meddelte i juni, at teledatafejlene berørte retssager over en syvårig periode, nemlig fra 2012 til 2019.

29 personer er indtil videre blevet løsladt som en direkte følge af det danske politis problemer med at levere korrekte teledata, mens 24 retssager indtil videre er blevet udsat.

Ifølge Rigspolitiet vil man stadig benytte sig af teledata i efterforskningsøjemed, men man gør samtidig opmærksom på, at der skal udvises øget forsigtighed.

Det betyder blandt andet, at politiet skal søge at få bekræftet oplysninger fra teledata via andre efterforskningsmetoder.

Læs også: Offentlige anklagere stopper omgående med at anvende teledata i retssager efter nye ‘alvorlige oplysninger'

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S