Kæmpeboom: Asiens internet-økonomi runder 300 milliarder dollar om få år

Internet-forbruget i de sydøst-asiatiske lande buldrer frem med stor kraft.

Artikel top billede

De sydøst-asiatiske landes forbrug på internettet vil eksplodere i løbet af de kommende år, hvor der er lagt op til vækstrater på mere end 200 procent.

Det konkluderer en ny undersøgelse fra Google, Singapore-virksomheden Temasek Holding og kapitalfonden Bain & Company.

Ifølge undersøgelsen indkøber forbrugere og virksomheder i Sydøstasien i dag for omkring 100 milliarder dollar via internettet i dag.

Det tal forventes at være blevet fleredoblet til mere end 300 milliarder dollar allerede i 2025.

Den markante stigning vil være udtryk for en heftig stigning i forbruget, der alene i løbet af de seneste fire år er blevet tredoblet.

Væksten er dermed samlet set udtryk for, at online-forbruget målt i kroner og øre stiger voldsomt i de sydøst-asiatiske markeder.

Ifølge rapporten skyldes den markante vækst ikke mindst, at især de unge forbrugere i dag foretager en stor del af deres indkøb fra deres mobiltelefoner - lige fra bankforretninger over spil til indkøb af fly-billetter og lignende.

“Vækst-raterne har oversteget alle forventninger. Store dele af befolkningerne har nu råd til internet-adgang og forbrugernes tillid til digitale services er steget markant,” hedder det i rapporten.

Blandt de helt store spillere i området er modebutikken Zilingo samt samkørsels-apps som Grab og Gojek.

Antallet af online-forbrugerne i de sydøstasiatiske lande Indonesien, Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore og Philippinerne er samlet set steget fra 260 millioner for fire år siden til nu 360 millioner mennesker.

Man regner med, at der globalt findes 4,4 milliarder online-forbrugere - ni procent flere end for et år siden.

Læs også: Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S