Danske brødre tjener fortsat styrtende på spilsuccesen Subway-surfer

Den danske spilsucces Subway Surfers er stadigvæk en guldgrube for to danske brødre.

Artikel top billede

De to brødre, Simon Møller og Jacob Møller, bag det danske spilfirma Kiloo tjener fortsat styrtende på spilsuccesen Subway Surfers.

Det fremgår af selskabets seneste regnskab, der viser, at Kiloo i regnskabsåret 2018/2019 havde et overskud på 40 millioner kroner. Det er næsten en firedobling i forhold til året før.

Spilfirmaets overskud toppede dog i 2016 med overskud på lige knap 57 millioner kroner.

Regnskab påvirkes af engangsaftaler

Det fremgår dog også af regnskabet, at det gode resultat blandt andet kan tilskrives ”engangsaftaler.”

Derfor bliver der også varslet en omsætningsnedgang i 2020, hvor selskabet forventer, at bundlinjen bliver cirka 10 millioner kroner lavere end i det seneste regnskabsår.

Gennem de seneste år har bruttofortjenesten hos Kiloo været nedadgående.

I år lød bruttofortjenesten på 78 millioner kroner, hvilket er en fremgang i forhold til året før, hvor overskuddet lød på 60 millioner kroner.

Men i 2017 og 2016 lød bruttofortjenesten på henholdsvis på 123 millioner og 142 millioner.

Læs også: Her er historien om danske Kiloo: En vild verdenssucces - der helst lever anonymt i Aarhus

Stor dansk spilsucces

Subway Surfers har gennem de seneste år været en af den danske spilbranches hele store succeser, og Kiloo har udviklet spillet i samarbejde med en anden dansk spilvirksomhed, Sybo.

Det var Sybos to stiftere, Sylvester Rishøj og Bodie Jahn-Mulliner,
der fik ideen ideen til spillet, da de mødte hinanden på Ainmationsskolen i Viborg.

I første omgang ville de lave en animationsvideo med en grafittimaler, der stikker af fra politiet ved at hoppe fra det eneste subway tog til det andet.

Men ideen udviklede sig senere hen til et spil, der tog udgangspunkt i handlingen fra animationsvideoen.

Efterfølgende er der også blevet udviklet en animeret tv-serie på baggrund af handlingen i Subway Surfers, der havde premiere 1. juni 2018.

Læs også:
På 10 år har Apples App Store erobret verden: Her er to danske app-successers fortælling om, hvordan det er at leve på Apples nåde

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job