Jeff Bezos har skrottet Powerpoint-præsentationerne hos Amazon: "Det er det smarteste, vi nogensinde har gjort”

Amazon har skrottet Powerpoint-præsentationerne til alle de interne møder og i stedet indført et utraditionelt twist. Grundlæggeren Jeff Bezos er ikke i tvivl om, at det er en genistreg, og at det er "det smarteste," selskabet har gjort.

Artikel top billede

(Foto: Amazon)

Tilbage i 2008 valgte Amazon at skrotte de traditionelle Powepoint-præsentationer på møderne og indføre en ny mødeteknik.

"Det er nok det smarteste, vi nogensinde har gjort hos Amazon," lyder det fra grundlæggeren Jeff Bezos i følge det amerikanske medie CNBC.

Som erstatning indførte tech-rigmanden en ny og anderledes måde at afholde møderne på.

Nu begynder alle møder ved, at deltagerne i stilhed læser et seks sider langt "narrativt-struktureret notat" de første 30 minutter.

"Notatet har til hensigt at skabe kontekst for, hvad der vil blive en god diskussion," siger Jeff Bezos.

Mødedeltagerne opfordres til at tage noter, hvorefter de diskuterer notatet efter den halve time.

Læs også: Skilsmisse-aftale på plads: Jeff Bezos beholder kontrollen over Amazon - konen får 245 milliarder kroner

Ifølge grundlæggeren er den kollektive læsetid med til at eliminere episoder, hvor "lederne bluffer sig igennem et møde, som om de havde læst det udsendte materiale på forhånd."

Ved at dedikere læsetid i starten af mødet sikres det, at alle er inde i det samme materiale.

Jeff Bezos er ikke den eneste topchef, der tror på disse "stilheds-møder".

Twitter-direktøren Jack Dorsey benytter sig af samme fremgangsmåde hos det sociale medie. Her sidder alle deltagerne de første 10 minutter i stilhed og læser fra et Google Docs-dokument, skriver mediet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job