Aula kritiseres for at tvinge forældre til at acceptere indsamling af deres børns data

Skal man som forældrer anvende Aula kræver det, at man accepterer, at systemet indsamler personfølsomme oplysninger om børnene.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Hvis man som forældre i den danske folkeskole skal anvende det nye Aula-system, kræver det, at man accepterer, at systemet indsamler personfølsomme data om ens børn - eksempelvis om helbred, religion og lignende.

Og det er er et problem, skriver Kristeligt Dagblad som anfører, at Aula ‘tager børns data som gidsel.’

Det skyldes ikke mindst, at forældrene reelt ikke har mulighed for at sige nej, da Aula skal anvendes til blandt andet udveksling af oplysninger om lektier og andre ting.

“Som forælder mener jeg ikke, det er i orden. De oplysninger om kost, sundhed og religion, der sigtes til, har skolen sandsynligvis også fået før, så det er måske ikke i sig selv banebrydende,” siger Sandra Gram-Hansen, adjunkt ved institut for kommunikation og psykologi på Aalborg Universitet og formand for skolebestyrelsen på Vester Hassing Skoe til avisen.

Kombit fortalte for en uge siden til Computerworld, at der efter selskabets opfattelse ikke er nogen grund til bekymring over Aulas håndtering af personfølsomme data.

Det kan du læse mere om her: Sådan skal du beskytte dine børns følsomme data i Aula: "Et af de første store systemer herhjemme, hvor GDPR er tænkt ind i al funktionalitet fra grunden"

Læs også:

Aula får elendige anmeldelser få uger før lancering: "Ufatteligt fyldt med fejl. Dem, der har udviklet den, burde skamme sig"

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil