Facebook accepterer britisk bøde efter Cambridge Analytica-skandalen

Facebook har netop indvilliget i at betale en bøde på 600.000 pund, som selskabet har fået for at bryde med den britiske databeskyttelsesloven i forbindelse med Cambridge Analytica-skandalen.

Artikel top billede

Facebook har netop accepteret den bøde, som den briterne har sendt efter det sociale medie i kølvandet på Cambridge Analytica-skandalen.

Bøden for at bryde med den britiske databeskyttelseslov er på 500.000 pund, hvilket svarer til 4,3 millioner kroner.

Det skriver Reuters.

Skandalen bestod i den måde, hvorpå konsulenthuset Cambridge Analytica indsamlede data på 87 millioner Facebook-brugere, som blev udnyttet i den amerikanske præsidentvalgkamp.

Læs mere her: Netflix-filmen The Great Hack er forbrugeroplysning i særklasse

Sidste år krævede den britiske informationskommisær, at Facebook skulle betale den forholdsvist lille og symbolske bøde, da der angivelig skulle være høstet data fra en million briter, der blev brugt i politisk øjemed.

"Vi er glade for at høre, at Facebook har taget, og fortsat vil tage, store skridt for at overholde de fundamentale principper i databeskyttelse," siger informationskommissær James Dipple-Johnstone ifølge mediet.

Læs mere her: Englænderne vil sende Zuckerberg et bødeforlæg på 4,2 millioner for Cambridge Analytica-skandalen

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S