De mindre danske virksomheder tøver fortsat med at købe cyberforsikringer - forsikringsbranchen undrer sig

De såkaldte SMV’er er fortsat temmelig tilbageholdende med at forsikre sig mod cyberangreb trods advarsler og skræmmende eksempler.

Artikel top billede

De små og mellemstore danske virksomheder, som jo udgør langt over 90 procent af erhvervslivet, tøver i den grad med at hive læderet op ad inderforet for at betale for en af de cyberforsikringer, de danske forsikringsselskaber har haft på hylderne siden 2015.

Den historie kunne vi på Computerworld allerede fortælle i september 2018:Danske virksomheder fravælger cyberforsikringer: “Mange tænker, at det ikke rammer mig”

Og tilsyneladende er SMV’ernes manglende lyst til at tegne cyberforsikringer intakt i december 2019

Ifølge Børsen har forsikringsselskabet Tryg solgt cyberforsikringer til 12 procent af Trygs erhvervskunder.

"De 12 pct. er ikke specielt meget, og det vidner om, at der stadigvæk er et kæmpe behov, der ikke er dækket," siger Morten Hübbe, topchef i Tryg.

Børsen har også talt med Topdanmark og Alm. Brand, som sammen med Tryg dækker over 40 procent af forsikringsmarkedet, og her er meldingen den samme.

Forsikringsselskaberne undrer sig over den manglende iver for at tegne cyberforsikringer, for undersøgelser viser entydigt, at virksomhederne selv betragter cyberangreb som den største trussel.

Samtidig er der aktuelle eksempler på voldsomme konsekvenser af cyberangreb på store virksomheder. Demant, for eksempel.

Eksperter peger på, at de mindre virksomheder dels ikke helt har forstået situationens alvor, dels ofte er i en situation, hvor man ikke har egen it-afdeling.

Selskaberne regner dog med, at lysten til at tegne cyberforsikringer vil vokse i de kommende år.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S