De mindre danske virksomheder tøver fortsat med at købe cyberforsikringer - forsikringsbranchen undrer sig

De såkaldte SMV’er er fortsat temmelig tilbageholdende med at forsikre sig mod cyberangreb trods advarsler og skræmmende eksempler.

Artikel top billede

De små og mellemstore danske virksomheder, som jo udgør langt over 90 procent af erhvervslivet, tøver i den grad med at hive læderet op ad inderforet for at betale for en af de cyberforsikringer, de danske forsikringsselskaber har haft på hylderne siden 2015.

Den historie kunne vi på Computerworld allerede fortælle i september 2018:Danske virksomheder fravælger cyberforsikringer: “Mange tænker, at det ikke rammer mig”

Og tilsyneladende er SMV’ernes manglende lyst til at tegne cyberforsikringer intakt i december 2019

Ifølge Børsen har forsikringsselskabet Tryg solgt cyberforsikringer til 12 procent af Trygs erhvervskunder.

"De 12 pct. er ikke specielt meget, og det vidner om, at der stadigvæk er et kæmpe behov, der ikke er dækket," siger Morten Hübbe, topchef i Tryg.

Børsen har også talt med Topdanmark og Alm. Brand, som sammen med Tryg dækker over 40 procent af forsikringsmarkedet, og her er meldingen den samme.

Forsikringsselskaberne undrer sig over den manglende iver for at tegne cyberforsikringer, for undersøgelser viser entydigt, at virksomhederne selv betragter cyberangreb som den største trussel.

Samtidig er der aktuelle eksempler på voldsomme konsekvenser af cyberangreb på store virksomheder. Demant, for eksempel.

Eksperter peger på, at de mindre virksomheder dels ikke helt har forstået situationens alvor, dels ofte er i en situation, hvor man ikke har egen it-afdeling.

Selskaberne regner dog med, at lysten til at tegne cyberforsikringer vil vokse i de kommende år.

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Schilling ApS

Technical Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S