På besøg hos mægtige Ricoh i Japan: Skal navigere i et styrtdykkende marked - se hvordan

Tokyo, Japan: Når det globale printermarked fortsat er i frit fald, må branchens spillere tænke anderledes. Den japanske printer-gigant Ricoh er en af frontløberne, der bruger innovation, digitalisering og opkøb til at holde sig relevant i et omskifteligt marked. Her er selskabets plan for fremtiden.

Artikel top billede

Receptionen hos Ricohs hovedkontor i Tokyo. Foto: Rasmus Ferdinand Petersen.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvorfor Ricoh agerer i en branche, hvor print er faldende
  • Indblik i selskabets strategi
  • Hvilke områder Ricoh investerer i
  • Hvad der skal drive væksten i fremtiden
1.907
9:45 min
Ricohs hovedkontor, Tokyo, Japan: Digitaliseringen strømmer indover flere klassiske brancher, hvor fundamentet for kerneforretningen rammes af stadigt flere efterskælv.

Og printerbranchen er ikke nogen undtagelse.

Det japanske milliardselskab Ricoh har siden selskabets spæde begyndelse i 1936 været et kopimaskine- og printerselskab.

Men hvis selskabets størrelse og styrke skal bevares, skal der kigges mod nye slagmarker, nye teknologier og nye markeder.

Computerworld har været på besøg hos Ricohs hovedkontor i hovedstaden Tokyo for at finde ud af, hvordan det globale selskab med en årlig omsætning på 120 milliarder kroner navigerer i et marked, hvor der printes mindre papir end nogensinde.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S