Tesla indfører månedligt gebyr for Tesla-bilers internet-opkoblinger

Elbilsproducenten Tesla vil fremover tage sig betalt for at knytte sine elbiler til mobiletværket.

Artikel top billede

Teslas avancerede elbiler kræver en internetforbindelse for at tilbyde de såkaldte ’premium connectivity’-funktioner, hvilket bilproducenten selv har sørget for siden ’Model S’ debut i 2012.

Siden har selskabet ikke taget betalt sig for tjenesten, som svarer til et mobilabonnement til bilen.

I 2014 præciserede selskabet, at mobilforbindelsen vil være inkluderet i bilens pris i de første fire år. Efter deadlinens udløb begyndte Tesla i midlertidig ikke at kræve betaling for forbindelsen, skriver netmediet Electrek.

Det gør selskabet nu, hvor det i denne uge kommunikerer per mail til amerikanske Tesla-ejere af biler købt efter 1. juli 2018, at der fremover skal betales 9,99 amerikanske dollar månedligt for internetopkoblingen.

Det svarer til knap 70 kroner per måned. De første betalinger vil blive indkrævet fra 1. juli 2020, lyder det.

Tidligere modeller vil fortsat få internetopkobling på Teslas regning med undtagelse af basisvarianterne af Model 3.

Mobilforbindelsen er nødvendig for at udnytte funktioner som satellitvisning og live-trafikopdateringer under navigation, streaming af video og musik igennem bilens infotainment-system samt software-opdateringer.

Flere af disse muligheder tilbydes gennem Teslas ’standard connectivity’ pakke som fungerer over wi-fi, bluetooth eller brugernes smartphone-opkobling.

Se også: Tesla på autopilot baldrede ind i politibil: Føreren skulle se til sin hund på bagsædet

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil