Nu skal Kiloo ikke længere udgive Subway Surfers til smartphones

Den danske spilsucces Subway Surfers er udviklet i fællesskab af selskaberne Kiloo og Sybo. Til næste år overtager Sybo ansvaret for at udgivet spillet på mobileplatforme, mens Kiloo nu får ansvaret for en række andre nye områder.

Artikel top billede

Gennem de seneste otte år har de to danske spilfirmaer Kiloo og Sybo tjent styrtende med penge på spilsuccessen Subway Surfers, der har været et populært spil på telefoner og tablets i mange danske hjem.

Fra januar kommer Sybo dog alene til at få ansvaret for at udgive Subway Surfers på mobile platforme som iPhone, iPad og Android.

Det skriver Finans.

Læs også: Danske brødre tjener fortsat styrtende på spilsuccesen Subway-surfer

Aftale ophører

Ifølge Finans har de to selskaber været fælles om udviklingen, men har dog haft en aftale om, at Sybo har ejet rettighederne til spillets indhold, mens Kiloo har stået for at udgive spillet.

De nye ændringer kommer, fordi en otteårig lang aftale mellem de to selskaber udløber til januar.

Der er dog blevet indgået en ny aftale, der betyder, at Kiloo nu får ansvaret for at udgive spillet på andre platforme. Ifølge Finans kan det eksempelvis være som webspil og som spil hos flyselskaber.

”Subway Surfers er et af de mest kendte og elskede mobilspil i verden. Den genkendelse giver selvsagt et kæmpe boost i forhold til at udvikle universet på andre platforme. Distribution på nye platforme og heriblandt HTML5-baseret underholdning er begge i en kraftig uptrend, og det bliver et stort fokusområde for os fremadgående,” udtaler Kristian Nordahl, senior vice president i Kiloo, i en skriftlig melding til Finans.

Fik ideen i på animationsskole

Det var oprindeligt Sybos to stiftere, Sylvester Rishøj og Bodie Jahn-Mulliner, der fik ideen ideen til spillet.

De to mødte hinanden på Ainmationsskolen i Viborg, hvor de udviklede en animationsvideo med en grafittimaler, der stikker af fra politiet ved at hoppe fra det ene ’subway tog’ til det andet.

Den ide udviklede sig senere hen til det spil, som vi i dag kender som Subway Surfers.

Læs også:
På 10 år har Apples App Store erobret verden: Her er to danske app-successers fortælling om, hvordan det er at leve på Apples nåde

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder for Systemer i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil