Danskerne streamer løs på mobilen: Så voldsomt steg vores dataforbrug i 2019

Vi bruger i stigende grad vores mobilabonnementer til eksempelvis at streame musik, se film eller surfe på nettet, viser helt nye tal om danskernes dataforbrug.

Artikel top billede

Photo by Alex Suprun on Unsplash (Foto: Photo by Alex Suprun on Unsplash)

Danskerne bruger i stadig højere grad deres mobiltelefoner, når de skal surfe på nettet eller streame musik eller film.

Det viser Energistyrelsens Telestatistik for første halvår af 2019, der netop er blevet offentliggjort.

Ifølge telestatistikken steg datatrafikken via mobile enheder således i første halvår af 2019 med 40,7 i procent i forhold til samme periode året før.

Ifølge Energistyrelsens tal downloadede og uploadede danskernes hele 9 gigabyte om måneden per mobilabonnement i første halvår af 2019 mod 6,8 gigabyte året før.

Fastnet sluger mest trafik

Det er dog stadigvæk fastnetforbindelserne, der sluger langt største delen af danskernes datatrafik.

Ifølge Energistyrelsens Telestatistik blev der i gennemsnit up- og downloadet 234,1 gigabyte per bredbåndsforbindelse på fastnet. Det er en fremgang på 16,6 procent fra året før.

Det betyder, at den mobiledatatrafik i første halvår af 2019 udgjorde knap en ottendedel af fastnetdatatrafikken. Det er dog en fremgang i forhold til samme periode året før, hvor den mobiledatatrafik udgjorde en niendedel af datatrafikken på fastnet.

Energistyrelsen påpeger, at den store forskel på den datatrafikken via mobilforbindelser og fastnetforbindelser skal ses i lyset af, at fastnetforbindelserne ofte bruges af en hel familie, men mobilabonnementer typisk blot anvendes af en enkelt person.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Red Barnet

    Software developer til Red Barnets IT-team

    Københavnsområdet

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Forretningsanalytiker

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job