Nye systemer rulles frem i danske supermarkeder - forbrugerne betaler blandt andet med deres data

Der udvikles nye teknologiske betalingssløsninger til fremtidens butikker for tiden, hvor forbrugsmønstrene ændrer sig.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

De danske detailhandels-kæder har stort fokus på, hvordan de kan få den digitale verden til at spille bedre sammen med kunderne.

Det sker i en tid med mange nye teknologiske løsninger, hvor mange fysiske butikker blandt andet indfører selvbetjeningskasser, personlige tilbud, sensorer og andet, skriver Finans.

“Vi er i den mest spændende tid i detailhandlens historie. Alt er oppe til diskussion. Der er ingen plads til, at tingene bare skal være, som de plejer at være,” siger direktør i Stibo Accelerator, Kim Svendsen, til avisen.

Til avisen siger koncerndirektør i Salling Group, Thor Jørgensen, eksempelvis, at Saling Group er på vej med en scan & go-løsning, hvor kunderne selv scanner varerne med deres mobiltelefon.

En vigtig del af konkurrencen består dog samtidig af opsamling af kundernes data - både om indkøb, bopæl, fysisk placering, hvad der købes og lignende.

Forbrugerrådet Tænk opfordrer i Finans til, at man er opmærksom på dette.

"Når en detailkæde tilbyder selvscanning via mobilen af varen eller anden ny teknologi, kan der også indsamles oplysninger og viden om forbrugerne. Kunderne betaler for nye smarte løsninger i butikken og på app’s med data. Helt på samme måde, som der i dag kan tilknyttes apps til husholdningsapparater, hvor der også kan ske en dataindsamling om forbrug, vaner samt andet, som producenterne kan drage fordel af," siger seniorøkonomi Annette Høyrup til Finans.

Læs også:

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S