Apple har fået hul på markedet i Kina efter langvarig krise: iPhone sælger pludseligt igen som varmt brød

Salget af Apples iPhone i Kina er i december steget med to-cifrede procenttal.

Artikel top billede

Efter en længere periode med tilbagegang på det kinesiske marked, går det igen frem for iPhone-salget i Kina.

Det rapporterer erhvervsmediet Bloomberg på trods af, at den schweizistiske storbank Credit Suisse så sent som i december vurderede, at kinesernes interesse for Apples iPhone var i drastisk tilbagegang.

Men beregninger som Bloomberg har foretaget på baggrund af officielle tal fra den kinesisk regeringer viser nu, at det kinesiske iPhone-salg i december steg med 18,7 procent i forhold til samme periode i fjor.

Det svarer til, at der i december 2019 blev solgt 3,18 millioner flere iPhones på det kinesiske marked, der ifølge Bloomberg er Apples næstvigtigste marked.

Læs også: Drastisk fald i salget af iPhones i Kina: Går tilbage med 35 procent

Bedre kamera og batteri er forklaringen

Forklaringen på fremgangen skal formodentlig findes i, at Apple i september lancerede de to nye telefoner, iPhone 11 og iPhone 11 Pro.

Telefonerne bød dels på betydelige forbedringer i batterilevetiden samt kvaliteten på telefonens kamera.

Det stigende salg kommer på trods af, at Apple på det kinesiske marked står i en hård konkurrencesituation med store lokale tech-virksomheder som Huawei.

Mangel på sten i skoen

En af de store sten i skoen for Apple på det kinesiske marked, at de kineserne allerede i fuld gang med at udrulle 5G-netværk, men i modsætning til flere af de lokale konkurrenter har Apple endnu ikke en iPhone, der understøtter 5G.

Bloomberg påpeger desuden, at Apple på det kinesiske marked også er hæmmet af, at selskabet på grund af den kinesiske censur ikke kan tilbyde en række tjenester i Kina.

Eksempelvis er udvalget af podcats begrænset og samtidig er spiltjenesten Apple Arcade, den nye tv-streamingtjeneste Apple TV+ og nyhedstjenesten Apple News+ ikke tilgængelig for kinesiske forbruger.

Læs også: Handelskrig med Kina kan ramme Apple hårdt: Mægtig indtjening kan falde med 26 procent

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S