Artikel top billede

(Foto: Fotograf Sine Fiig Læssøesgade 14,bagh.3sal 2200 København N. mail:fotograf@sinefiig.dk mobil:21492627 / Sine Fiig)

Forbrugerådet anmelder en række populære dating apps til Datatilsynet

Flere populære apps bør granskes af Datatilsynet, mener Forbrugerrådet Tænk, der peger på, at deres opsamling af brugernes data kan være i strid med GDPR.

Tirsdag har Forbrugerrådet Tænk sendt et brev til Datatilsynet, hvor man opfordrer myndigheden til at se nærmere på en række apps.

Organisationen mener nemlig, at de populære apps bryder persondataforordningen, og dermed bør Datatilsynet se nærmere på deres praksis med at indsamle persondata.

Opfordringen kommer efter, at det norske forbrugerråd, Forbrukerrådet, har set nærmere på en række apps, som man mener ikke lever op til GDPR.

Det er blevet til en rapport med navnet 'out of control', der sætter fokus på virksomhedernes indsamling af brugerdata.

Det drejer sig blandt andet om Grindr, der er en dating-app for homoseksuelle, samt om en række online annoncebureauer.

Virksomheder mangler hjemmel

Derfor har Forbrugerrådet Tænk valgt at følge eksemplet fra sine norske
kollegaer og anmelde virksomhederne i rapporten til det danske
Datatilsyn fordi de også operere i Danmark.

"Et stort antal virksomheder indsamler og udnytter systematisk
personoplysninger på et tvivlsomt og/eller potentielt ugyldigt juridisk
grundlag og i hvert fald uden forbrugernes viden og mulighed for
kontrol," skriver forbrugerrådet i brevet til Datatilsynet.

Forbrugerrådet lægger særligt vægt på, at virksomhederne indsamler særlige kategorier af personoplysninger uden at indhente gyldigt samtykke, og at de samtidig ikke har en gyldig grund til at indsamle netop de data.

"Virksomhederne ikke opfylder betingelserne for at anvende legitim interesse som gyldig hjemmel til behandling, fordi der er tale om en meget omfattende form for databehandling, indeholdende meget personlige oplysninger såsom seksualitet samt lokation," skriver Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge rapporten er det umuligt for forbrugerne at undgå den omfattende app-profilering som virksomhederne bag udfører.

Derudover får forbrugerne ikke den nødvendige viden, når de tager appen i brug til at man kan træffe et oplyst valg, mener de to skandinaviske forbrugerorganisationer.

Foruden Grindr har den norske forbrugerorganisation også set nærmer på datingapps som Tinder og Happn.

Fælles europæisk løsning

Problemet er dog ikke isoleret til de virksomheder, der er nævnt i den norske rapport.

Det er blandt andet derfor, at Forbrugerrådet Tænk opfordrer Datatilsynet til at se nærmere på sagen og samtidig arbejde for en fælles løsning i hele EU.

"Selv hvis forbrugerne havde omfattende viden om, hvordan annonceindustrien fungerer, ville muligheden for at stoppe eller kontrollere udnyttelsen af personoplysninger være meget begrænset," skriver forbrugerrådet og fortsætter:

"Antallet og kompleksiteten af aktører i er svimlende stort, og derfor findes der ingen reelle muligheder for, at forbrugerne kan gøre modstand eller på anden måde beskytte sig selv."

Du kan læse hele rapporten på Forbrukerrådet hjemmeside.



CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere