Bog: Den kunstige intelligens’ tidsalder er kommet

Brugen af kunstig intelligens i moderne virksomheder er ikke blot et spørgsmål om nye redskaber. Der er tale om en helt ny æra, skriver to Harvard-professorer i ny bog.

Artikel top billede

Kunstig intelligens, eller AI, har ændret den måde, moderne virksomheder bliver drevet på, og teknologien bliver i tiltagende grad anvendt til at udføre helt centrale opgaver i virksomhederne.

Dette fænomen beskæftiger de to Harvard-professorer Marco Iansiti og Karim R. Lakhani sig med i deres nye bog ”Competing in the Age of AI”.

I kernen af den nye AI-drevne for virksomhed finder man ifølge de to forfattere den såkaldte AI-fabrik. Her er det kunstig intelligens, som driver virksomhedens ydelser og skaber værdi.

Det er f.eks. software og algoritmer, der bestemmer prisen på varer og matcher chauffører med kunder i Uber. Og når du snakker med kundeservice, kan det endda i virkeligheden være en robot, du har fat i.

Ved at skabe organisationer, hvis tjenester og værdi bygger på automatiseret dataanalyse, udviskes en stor del af de faktorer, som traditionelt har begrænset virksomheders vækst.

Processer baseret på kunstig intelligens er nemlig langt mere skalérbare end traditionelle processer. Og med den udbredte brug af data og kunstig intelligens, kan man lægge mere og mere præcise strategier for forretningens udvikling, end man før har været i stand til.

Men ifølge Iansiti og Lakhani er der også udfordringer ved de nye AI-drevne virksomheder. Kan AI og robotter for eksempel overtage almindelige menneskers jobs – og hvilke implikationer vil det have for vores samfund? Og hvad sker der, hvis vi overlader algoritmerne for meget til sig selv?

Fakta: Competing in the Age of AI: Strategy and Leadership When Algorithms and Networks Run the World. Forfattere: Marco Iansiti og Karim R. Lakhani. Harvard Business Review Press.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse