Gratis bog: Menneskerettighederne gælder også online

I ny bog undersøger en række forskere de menneskeretlige udfordringer ved digitale platformes brug af data.

Artikel top billede

Det er et interesseparadoks, at en så stor del af vores personlige data bliver forvaltet af private virksomheder som Google og Facebook.

Her er det nemlig kommercielle overvejelser, der bestemmer, hvad disse data bliver brugt til. Og det kan resultere i, at vores basale rettigheder bliver krænket.

Det mener Rikke Frank Jørgensen, seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder, som står bag den nye bog ”Human Rights in the Age of Platforms.”

Bogen består af input fra 13 forskellige internationale forskere, som hver især udforsker, hvordan vores data bliver brugt både politisk og kommercielt, og hvad der kan gøres for at undgå krænkelser af basale rettigheder.

Bogen forsøger også at gøre de kringlede juridiske problemstillinger mere gennemsigtige for den almindelige borger.

4. februar afholder Institut for Menneskerettigheder et seminar i forbindelse med udgivelsen af bogen, hvor alle interesserede er velkomne.

Til seminaret vil Rikke Frank Jørgensen introducere bogen.

Derefter vil en række øvrige forfattere og forskere få ordet. Blandt andet er der besøg fra Birgitte Kofod Olsen (fra tænketanken DataEthics) samt Amnestys tech-kontor i London.

”Human Rights in the Age of Platforms” er udgivet af MIT Press og tilgængelig gratis online (link her).

Fakta: Seminaret i forbindelse med udgivelsen af bogen ”Human Rights in the Age of Platforms” bliver afholdt tirsdag 4. februar kl. 15-16.30 hos Institut for Menneskerettigheder, Wilders Plads 8K, mødelokale Nordskov, 1403 København K. Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding via Institut for Menneskerettigheders hjemmeside.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly