MobilePay er klar med ny funktion - men den koster

Mobilpay har nu lanceret et produkt til private, der gør det muligt at sende pengegaver på en ny måde

Artikel top billede

Den danske app MobilePay, der i den seneste regnskabsår havde et samlet tab på 120,9 millioner kroner, har netop lanceret et nyt betalingsprodukt til privatkunder.

Det nye produkt, der er allerede i dag er tilgængelig i MobilePay-appen, gør det muligt for brugerne at sende pengegaver på en sjovere måde.

Funktionen koster fem kroner, og den gør det muligt at tilføje en ”digital indpakning” af din overførsel i form af en animation.

Funktionen giver dig ligeledes mulighed for at tidsindstille overførslen samt tilføje en gavetekst. Du har også mulighed for at overbringe gaven med en gavekode, som du selv skriver ind i et fysisk kort.

Læs også: Pengene vælter ud af Mobilepay selv om selskabet har fire millioner brugere

Skal kapitalisere på millioner af brugere

MobilePay er med mere end fire millioner brugere en af Danmarks mest populære apps, men har endnu ikke for alvor formået at kapitalisere på den enorme brugerbase.

Selskabet har hele tiden fastholdt, at de almindelige pengeoverførsler mellem private skal være gratis. Men til gengæld tager Mobilepay gebyrer for brug af tjenesten i erhvervsmæssig sammenhæng.

Så sent som i oktober indførte selskabet et nyt gebyr på 49 kroner for erhvervskunder, der bruger sig af selskabets betalingssystem Myshop.

Derudover betaler erhvervskunder i forvejen et gebyr på mellem 30 og 75 øre per transaktion via systemet.

Læs også: MobilePay indfører nyt gebyr

Presses af Apple Pay

Som betalingsmiddel i fysiske butikker er Mobilepay dog tilsyneladende blevet overhalet af Apples mobilbetalingsløsning, Apple Pay.

Her kunne Børsen sidste år meddele, at Apple Pay blandt Jyske Bank-kunder anvendes 25 procent oftere end MobilePay. Med til historien hører dog, at begge løsninger oplever fremgang og at brugen af Mobilepay i fysiske butikker steg med 30 procent i 2019.

Læs også: Nu begynder danskerne at betale med mobilen i butikkerne: Både Apple Pay og MobilePay vokser i Danmark

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S