E-butik i forbrugergabestok

Netbutikken Madgal.dk er blevet sat i Forbrugerklagenævnets gabestok for at have fuppet en række forbrugere og efterfølgende have forsømt at efterleve nævnets krav. Forbrugerne skal ikke forvente at få deres penge tilbage, oplyser både Forbrugerklagenævnet og Madgal.dk's nye ejer, der afviser at have noget ansvar for fupperiet.

Netbutikken på Madgal.dk er røget lige lukt i Forbrugerklagenævnets firmatjek, der er net-gabestok over selskaber, som har snydt forbrugere og ikke efterfølgende har efterlevet nævnets afgørelse om at rette op på deres fup.

Den tidligere ejer af Madgal.dk skylder fire vrede forbrugere at tilbagebetale lidt over 7.000 kroner, fordi han ikke har leveret de espressomaskiner, blendere og køkkenmaskiner, de har betalt for.

Den forrige ejer, Nick Rasmussen, lukkede sitet og firmaet efter de fire forbrugere havde indbetalt pengene.

Ny ejer: Tavlen er ren
Efter fup-salgene har Nick Rasmussen afhændet selskabet til Lars Klingenberg Poulsen, som mener, at tavlen dermed er vasket ren.

- Jeg har haft Madgal.dk siden december og overtog udelukkende sitet. Jeg har intet haft at gøre med den tidligere butik. Vi har naturligvis taget forbehold, så vi ikke er ansvarlige for de hængepartier, der er blevet efterladt, bedyrer Lars Klingenberg Poulsen.

Dermed kan forbugerne reelt vinke farvel til deres penge, erkender jurist i Forbrugerklagenævnet, Ann Erichsen.

- Problemet er, at Madgal.dk er en personligt ejet virksomhed, og dermed hæfter den tidligere ejer, Nick Rasmussen, stadig personligt. Han er så vidt vi ved ikke gået konkurs, for så ville kunderne kunne gøre krav overfor boet. Han har blot lukket lukket forretningen, siger hun.

Hun tror også, at forbrugerne kan kysse pengene farvel.

- Vi forventer ikke, at han betaler pengene tilbage, for det er frivilligt at efterleve afgørelserne, som ikke er domsafsigelser. Klagenævnet er ikke en domstol, men består af fem kloge mennesker, der træffer en afgørelse, siger Ann Erichsen.

Hun mener ikke, der er meget at gøre for de snydte gourmet'er. De har fået ret, men ikke deres penge.

- Forbrugerne kan godt gå videre med sagen, men det er jo relativt beskedent beløb, når man holder det op mod et retsgebyr. Og han ville sikkert heller ikke betale, selv om der faldt dom, vurderer Ann Erichsen

Ikke bekymret for at blive udstillet
Madgal.dk indeholder nu kun opskrifter og artikler, men linker videre til Madgal.dk's nye ejer Lars Klingeberg Poulsens gårdbutik.

Men selvom gårdbutikken kan opleves som værende en del af sitet, er Lars Klingenberg Poulsen ikke bekymret for, at butikken bliver hængt ud, fordi Madgal.dk står på Forbrugerklagenævnets fy-liste.

- Det er helt i orden at udstille det, der er foregået. Det er store beløb for privatpersoner, når det er køkkenmaskiner til 3.000 kroner stykket, siger han, der siden han overtog Madgal.dk har fået omkring 10 henvendelser fra utilfredse Madgal.dk-kunder.

Der er dog en vis effekt ved få sit firmanavn på Forbrugerklagenævnets firmatjekside. Ann Erichsen peger på, at hensigten med gabestokken ikke er at hænge folk ud, men at gøre opmærksom på, at forbrugerne skal bruge en sikker betalingsmåde som for eksempel Dankort.

Man er nemlig ikke dækket nær så godt ved pengeoverførsler, fortæller hun og henviser til Forbrugerstyrelsens råd om handel på nettet.

Selv om der kommer flere sager om bedrageri på nettet, mener hun ikke, at det er værre end almindelige butikker.

Fup på nettet er stigende
- For fem år siden havde vi ikke den slags sager, så fup på nettet er stigende. Men alle forretninger kan lukke og gå konkurs. Der kan også være brodne kar alle vegne, siger Ann Erichsen.

Hun ser ikke umiddelbart et problem i, at den nye ejer kører videre med sitet i mere eller mindre uændret form.

- En fysisk butik må jo også godt skifte ejer uden at skifte udseende, siger hun.

Det tidligere Madgal.dk har muligvis lig, eller i hvert fald espressomaskiner, i lasten. Men Lars Klingenberg Poulsen bedyrer, at han har fået en henvendelse fra E-handelsfonden, der gerne ville give gårdbutikken e-mærket.

Og så længe Madgal.dk og gårdbutikken ikke kaster sig ud i isenkram, så går det måske nok endda.

- Vi har ingen planer om begynde at sælge køkkenudstyr og slet ikke fisefornemme espressomaskiner, konstaterer Lars Klingenberg Poulsen.

Det har ikke været muligt at finde Nick Rasmussen for en kommentar til denne artikel.

Relevant link

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/" target=_new>Forbrugerklagenævnets Firmatjek



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
God it-sikkerhed kræver hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab
Konsekvenserne kan være uoverskuelige, når en it-kriminel får adgang til virksomhedens systemer. Typisk kan tabet af tid, tabet af indtægter og tabet af omdømme gøres op i millioner. I dette whitepaper kan du derfor læse om fordelen ved kontinuerligt at arbejde med it-sikkerhed og sårbarheder – og hvordan du kan sikre hurtige og kontinuerlige opdateringer på tværs af dit it-landskab. Også uden at skulle bruge dagevis på at researche trusler og de relevante opdateringer.