Op mod hveranden e-mail, der sendes til virksomheder, kommer fra it-kriminelle. Det viser en ny rapport fra sikkerhedsfirmaet Mimecast, der har blokeret 92 milliarder mails ud af 202 milliarder på verdensplan.
E-mails forklædt med en pålidelig afsender er et af de aboslut mest udbredte angreb, der rammer en virksomhed.
Det konkluderer en ny rapport fra sikkerhedsfirmaet Mimecast.
Fra oktober til december 2019 blokerede selskabet alene 92 milliarder falske e-mails ud af 202 milliarder på verdensplan.
Det svarer derfor til, at næsten halvdelen af alle afsendte mails kom fra cyberkriminelle.
Rapporten afdækker de store e-mailkampagner og trends inden for cyberangreb. Her opgør selskabet angrebene i fire kategorier; spam, efterligning, opportunisme og målrettede.
Du kan finde rapporten
her.
Læs også: DDoS-angreb tager til i fart: Cloud er blevet hackernes nye yndlingsredskabSpam-angrebene forsøger at sprede malware og er oftest målrettet virksomheder inden for jura, software og banker.
Kategorien efterligning omhandler angreb, hvor afsenderen eller indholdet ser ud til at stamme fra en anerkendt kilde.
Det kan være et domæne, en mobilapp, en profil fra et socialt medie eller en kollega, oplyser sikkerhedsfirmaet.
Det opportunistiske angreb tager udgangspunkt i aktuelle hændelser. Det kan være læk fra databaser, hvor offeret modtager en mail med opfordring om at ændre adgangskode ved at klikke på et link.
Læs også: Flere danske luftfartsselskaber ramt af cyberkriminalitetDet målrette angreb går specifikt efter en virksomheder og har ofte til hensigt at stjæle oplysninger eller penge.
De it-kriminelle forsøger i særdeleshed at udnytte menneskelige fejl. Særligt ses det med store e-mailkampagner, og den trend forventes at fortsætte, lyder konklusionen.