Motorola bygger et forsknings- og udviklingscenter til 550 millioner kroner i udkanten af den kinesiske hovedstad, Beijing.
Håbet er, at investeringen kan hjælpe Motorola tilbage i spidsen blandt storsælgerne af mobiltelefoner om ikke andet så bare på det amerikanske hjemmemarked.
Ifølge Reuters bliver Motorolas R&D-center det største og mest omfattende af alle de multinationale virksomheder i Kina.
Verdens i øjeblikket næststørste mobiltelefonproducent forklarer, at centret skal have fokus på design og brugergrænseflader i et hastigt omskifteligt marked, der vurderes at nå en værdi i år på knap 50 milliarder kroner.
Godt en halv milliard
Initiativet er en del af Illinois-baserede Motorolas arbejde med at konsolidere sine aktiviteter i det nordlige Asien i Wanjing, der er en søvnig forstad til Beijing.
Forskningscentret bliver bare en del af en 25 hektar stort erhvervsområde, hvor Motorola i øjeblikket arbejder på at opføre flere virksomheder.
Konkurrenten Lucent Technologies planlægger samtidig at investere 427 millioner kroner i sit forsknings- og udviklingscenter i Nanjing, der ligger i det østlige Kina.
Efterhånden har Motorola investeret flere milliarder kroner i Kina, der ifølge Reuters formentlig vil bidrage med 15 procent af Motorolas samlede omsætning i år, hvilket er en stigning på fem procent fra 2003.
Nu er Nokia konge
Motorola har været konge over markedet for mobiltelefoner i Kina indtil andet kvartal i år, hvor verdens største spiller på det marked finske Nokia solgte flere telefoner end Motorola.
Nu har Nokia 15,5 procent af markedet ifølge JP Morgan med Motorola lige hælene (14,1 procent). Tredje- og fjerdepladsen indtages af Samsung og Ningbo Bird.
Alle kæmper de med en stagnerende økonomi, priskrig og et sløvt salg i Kina, der er verdens største marked for mobiltelefoni med mere end 310 millioner abonnementer.
Motorolas nye campus i Beijing kommer til at huse tre virksomheder: Motorola Kina, Motorola Nordasien og forsknings- og udviklingscentret Motorola Technology med tilsammen 3.000 medarbejdere.