Artikel top billede

Bog: Køb ikke ind hos frygtens købmænd

I ”Farligt - Hvordan de fodrer din frygt, og hvorfor du æder det” går forfatterne i kødet på medier, politikere og skøre kugler, der udnytter vores frygt til at fremme et budskab eller sælge en vare.

I 2018 druknede 66 mennesker i Danmark. Alligevel hopper de fleste af os gerne i havet, når det altså ikke lige er for koldt.

Men hvis et par hvidhajer observeres i Nordsøen, skaber det overskrifter og får bekymrede børnefamilier til at droppe sommerhuset på den jyske vestkyst og drage til Lalandia i stedet – selv om risikoen for at ende som hajføde i Jylland er så minimal, at det er meningsløst at sætte tal på.

I hele Vesteuropa omkom cirka 1.000 mennesker i terrorangreb i perioden 2000-2017.

Det er vitterlig mange. Men dog stadig kun en femtedel af antallet af trafikdræbte alene i Danmark i samme periode.

Alligevel er mange i almindelighed mere bekymrede for at hoppe af på Nørreport end ved at trykke speederen i bund på landevejen.

Begge eksempler viser en udpræget diskrepans mellem frygt og reel risiko; ofte frygter vi ganske enkelt de forkerte ting.

Men samtidig er vi mennesker meget nemme at manipulere gennem frygt.

Hvilket sensationslystne medier, virksomheder, meningsdannere, politikere, interesseorganisationer, nutcases med fikse idéer og – ja – terrorister udnytter i stor stil.

Det er blandt pointerne i bogen Farligt – Hvordan de fodrer din frygt og hvorfor du æder det.

Nyttigt værktøj for medier, sælgere og skøre kugler
Bogens forfattere er Steffen Andersen, professor på Copenhagen Business School og forsker i blandt andet adfærdsøkonomi, samt formidler Hans Jørgen Nielsen, tidligere journalist og rådgiver.

I bogen analyserer de, hvordan frygt anvendes til at sælge alt fra aviser og varer til politiske budskaber.

De kommer også ind på, hvordan logiske fejlslutninger, konspirationsteorier og irrationelle forestillinger fodrer vores angst.

Hvilket debatterne om alt fra højspændingsledninger, 5G, vaccinationer og kemi i maden er eksempler på.

Forfatternes ærinde er ikke, at vi skal holde op med at være bange, for nogle ting er der vitterlig grund til at være på vagt overfor.

Men at vi skal huske den kritiske sans og være opmærksom på afsenderen af frygtorienterede budskaber.

Samt at det er godt at kende de vigtigste tegn på, at nogen forsøger at bruge vores frygt som et redskab til at binde os en historie, en holdning eller et produkt på ærmet.

Farligt har knap to år på bagen, men er stadig er særdeles relevant.

Især nu, hvor det globale samfund er lukket ned i rædsel for en sygdom, vi ikke kender særlig godt, og hvor løse påstande og vilde historier flyver frit omkring i lav højde.

Bogen er særdeles læsværdig.

Et par af kapitlerne om metodik forekommer ganske vist en kende langhårede og spekulative, men det trækker ikke helhedsindtrykket ned. Har du ikke allerede læst den, så find bogen online på f.eks. bibliotekernes eReolen eller på Mofibo.

Du kan selvfølgelig også bestille den fysiske bog på nettet eller måske låne den af din nabo (men husk i så fald at vaske hænder og måske at spritte coveret af. Hvilket forfatterne sikkert også vil mene er en god idé).

Bog: Farligt – Hvordan de fodrer din frygt, og hvorfor du æder det. Forfattere: Hans Jørgen Nielsen & Steffen Andersen. Forlag: Gyldendal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere