Microsoft blæser til kamp mod dataulighed: Søsætter ’Open Data’ kampagnen

Den amerikanske teknologikæmpe søsætter en tredelt plan for, hvordan man kommer klodens dataulighed til livs.

Artikel top billede

En kløft er ved at opstå mellem en skare af få virksomheder og organisationer, der sidder tungt på de globale data og den resterende verden.

Globalt set, sidder færre end 100 virksomheder med over halvdelen af de data, der indsamles via online-interaktioner, lyder det på Microsofts blog.

For at modvirke koncentrationen, søsætter teknologi-giganten Microsoft en ’Open Data Campain’ – en kampagne med det formål at mindske den voksende dataulighed.

Tiltagene vil udrulles i tre etaper. Først vil Microsoft udarbejde en retningslinjer for, hvordan data skal deles.

Det skal ske efter fem principper om styrket åbenhed, anvendelighed, værdiskabelse, sikkerhed og privatliv.

Efterfølgende forpligter Microsoft sig til at danne partnerskab med førende virksomheder og institutioner, der deler samme vision.

Slutteligt vil Microsoft investere i en stribe essentielle værktøjer og platforme, der skal gøre det enklere at datadele.

Læs også: Finanstilsynet siger nej til finanssektorens brug af Office 365: Særligt vilkår i Microsoft-kontrakt er i strid med reglerne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job