E-Boks har endnu ikke overholdt statens krav til oppetid i 2020: "Vi er først glade, når e-Boks kan levere den service, vi har aftalt i kontrakten"

Interview: Danske e-Boks har misset kontraktkravet til Digital Post-løsningens oppetid på 99,5 procent. Selskabet har kun levet op til målet én gang i de seneste ti måneder. "Det er udtryk for, at e-Boks stadig har problemer med at overholde den kontrakt, som vi har med selskabet," lyder det fra staten.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se oversigten over nedetiden for e-Boks Digital Post-løsningen siden begyndelsen af 2019
  • Bliv klogere på hvordan Digitaliseringsstyrelsen forholder sig til at e-Boks har misset kravet til oppetid så ofte
  • Læs hvilke redskaber staten har taget i brug
  • Find ud af hvorfor staten har svært ved at ophæve kontrakten med e-Boks
806
4:15 min
E-Boks' Digital Post-løsning til danskerne har ikke kunnet leve op til oppetidskravet på 99,5 procent i kontrakten med Digitaliseringsstyrelsen i de tre første måneder af 2020.

Faktisk har løsningens oppetid kun levet op til kontraktens Service Level Agreement (SLA) en ud af de seneste ti måneder siden juni 2019.

Det huer mildest talt ikke kontorchef i Center for Systemforvaltning hos Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Saltoft Andersen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S