Ny kurs for Netcompanys smitteapp: Apple og Googles løsning skal bruges alligevel

Der er et sporskifte på vej hos de danske myndigheder, der nu vil benytte sig af Apples og Googles løsning til den nye smittesporings-app, der udvikles af Netcompany.

Artikel top billede

De danske myndigheder har ændret kurs i forhold til udviklingen af den danske smittesporings-app.

Nu skal appen baseres på løsningen fra Apple og Google.

Indtil videre har de danske myndigheder hældt mod en centraliseret model, hvor borgernes lokationsoplysninger lagres hos myndighederne.

Det skriver Fagbladet 3F.

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) oplyste onsdag 13. maj i folketingssalen, at tech-giganternes teknologi skulle benyttes.

"Eksperterne i det her vurderer, at decentral opbevaring af data er udtryk for ‘best practice’ i forhold til privacy by design, og at teknologien fra Apple og Google vil være mest effektiv i forhold til smitteopsporing," lød det fra Sundhedsministeren.

En række it-eksperter har indtil nu været ude og kritisere den centraliserede model, som Regeringen lagde op til at benytte, skriver fagbladet.

Ved den centraliserede model lagres data hos myndighederne, og ved den decentraliserede lagres data på brugernes mobiltelefon.

Sundhedsministeren forklarede desuden, at det er en afgørende forudsætning, at den nye app lever op til krav om pricavy og beskyttelse af privatliv.

Netcompany-direktør holder døren åben

Smittesporings-appen udvikles af det danske konsulenthus Netcompany.

Her fortalte selskabets administrerende direktør, André Rogaczewski, til Computerworld sidste uge, at selskabet holder døren åben for den løsning, som Apple og Google arbejder på, og som snart vil blive stillet til rådighed verden over.

“Vi er allerede nået et godt stykke vej med vores løsning, men vi holder døren åbent for alt der måtte komme. Det gælder også Apple og Googles api-løsning,” fortalte han til Computerworld.

Det kan du læse mere om her: Netcompany åbner for at bruge Google og Apples smittesporingsløsning

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S