Klimafokus sikrer vækst hos milliard-selskab: Men mangler flere konkurrenter i Danmark

Det store fokus på miljø og klima har givet vind i sejlende for it-selskabet 3 Step It. Det betyder en vækst i omsætningen på mere end 50 procent, mens bundlinjen står mere eller mindre stille.

2019 har været endnu et godt år for det bæredygtige it-selskab 3 Step It, der administrerer udskiftning af it-udstyr for danske virksomheder.

Det store fokus på bæredygtighed betyder en stigende omsætning for virksomheden, der i 2019 omsatte for 16,3 millioner kroner. Året før lød omsætningen på 12,7 millioner.

"Vi har haft en vækst i omsætningen på 55 procent. Det er jo ganske pænt, og vi forventer også tocifret vækst for 2020," siger administrerende direktør i 3 Step it, Allan Juhl, til Computerworld.

Fem måneder inde i det nye år kan Allan Juhl endda allerede løfte sløret for, at næste år bliver endnu bedre.

"Når vi ser på de første fire måneder, har vi allerede en vækst i forhold til sidste år, så det er realistisk, at vi får en vækst for 2020 også, selvom der selvfølgelig er mange usikkerheder efter coronakrisen," siger han.

Læs også: Visma e-conomic fortsætter vækstridt trods coronakrise: "Vi kommer i hvert fald til at vokse sammenlignet med 2019"

Indtjeningen står stille
Selvom 3 Step it har haft en stabil vækst på toplinjen de sidste mange år, ser det anderledes statisk ud på bundlinjen.

Den har nemlig ikke flyttet sig mærkbart siden 2016, og ligger kun 300.000 kroner højere end året før.

Mens I har en flot vækst i omsætningen, står bundlinjen mere eller mindre stille. Hvordan kan det være?

"Det er egentlig meget enkelt. Fordi vi forventer at blive ved med at have vækst de kommende år, så har vi investeret i nye ansatte, og det er selvfølgelig noget man kan mærke på bundlinjen," siger Allan Juhl.

Læs også: Danske 3 Step IT kæmper for at blive kendt i jagten på at blive større: “Det er ikke så vigtigt for os, hvad vi tjener"

Selskabet skal naturligvis give overskud, men fokus er ikke på, hvor mange penge virksomheden tjener, fortæller topchefen.

"Det er toplinjen der er vigtigst for mig. Vi skal have en hvis størrelse for at være konkurrencedygtige. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi skal glemme bundlinjen, hvis ikke man tjener penge, nytter det ikke noget med en stor omsætning. Men det er omsætningen der er den vigtigste."

Stadig alt for ukendte i Danmark
3 Step It har mere end 20 år bag sig, men alligevel er selskabet stadig relativt ukendt blandt de danske forbrugere.

Globalt havde 3 Step It ellers en omsætning på mere end fem milliarder kroner i den finsk-stiftede virksomhed.

"Vi er ikke særligt kendte i Danmark. Vi er en dominerende spiller i Norden, men vores kendskab i Danmark er heldigvis stigende," forklarer direktøren og fortsætter:

"Der er stadigvæk et stykke vej foran os med at gøre vores position i markedet mere markant. Der er stadig mange, der ikke ved, at den løsning, vi levererm overhovedet findes."

Læs også: Danske webshops skraber bunden i EU, når det gælder eksporten

Ifølge Allan Juhl fik selskabet dog sikret sig flere store kunder i 2019 både i det offentlige og private.

I dag bruger syv af de 30 største danske virksomheder 3 Step It, hvoraf en stor del af dem er blevet kunder hos it-virksomheden i løbet af 2019, forklarer direktøren.

Hvert år får 3 Step It mere end 500.000 enheder tilbage fra deres kunder, som de hjælper med at genanvende.

Mangler stadig flere konkurrenter
Med en stabil indtjening år for år skulle man ellers tro, at den danske direktør ikke havde noget at klage over.

Men Allan Juhl savner faktisk større konkurrence på det danske marked, fortæller han til Computerworld.

"Fordi vi ikke har så mange konkurrenter, er det ikke så nemt for kunderne at gennemskue, hvad det her skal koste. Derfor gør vi meget ud af gennemsigtighed, når vi taler med kunder."

3 Step It er naturligvis ikke den eneste virksomhed, der tilbyder et overblik over, hvilke enheder virksomhederne kan genanvende.

"Hvis vi havde nogle flere konkurrenter, ville det være nemmere at sammenligne priser, og markedet ville være større fordi flere kendte til vores forretningsområde," siger Allan Juhl.

Læs også: Ib Kunøe skovler penge ind: Formue overstiger nu 4,4 milliarder kroner




Premium
Huawei ville have skriftlig garanti mod udelukkelse på det danske marked - Udenrigsministeriet afviste
Kinesiske Huawei har anmodet om en skriftlig garanti mod udelukkelse på det danske marked. Anmodningen blev afvist af udenrigsministeriet, hvor argumentet lød, at det ikke var "kutyme" at give specifikke selskaber skriftlige tilkendegivelser om, hvorvidt de er velkomne til at gøre investeringer i Danmark.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
I 2018 blev 300 europæiske virksomheder spurgt til deres samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis anvendes fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Whitepaperet fortæller også om vigtigheden af at finde en EDI-leverandør, som kender dit marked og dine muligheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.