Produktionen er gået i stå: Japansk bilmærke ramt af omfattende cyber-angreb

Den japanske bilproducent Honda har indtil videre indstillet produktionen i en dag.

Artikel top billede

Den japanske bilkoncern Honda må denne uge se sine faciliteter lammet af et cyber-angreb, der siden tirsdag har sat produktionen i stå.

En virus der har sneget sig ind på virksomhedens servere har siden mandag morgen japansk tid, skabt kaos i virksomhedens e-mail og produktionssystemer, skriver Financial Times.

Som en foranstaltning har bilkoncernen hjemsendt store dele af sin arbejdsstyrke, samt instrueret ansatte i ikke at tilgå deres computere.

Efter en dags nedetid, har store dele af selskabets produktionsfaciliteter fået genetableret aktiviteterne, men enkelte fabriker i USA og Tyrkiet fortsat ligger underdrejet.

Selvom Honda som så mange andre virksomheder har sendt flere ansatte til hjemmekontoret, mener virksomheden ikke, at angrebet skyldes tele-arbejde.

Læs også: VW i kæmpemæssigt software-sats: Mere end 5.000 ansatte skal udvikle nyt styresystem til bil-mastodontens biler

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S