I årets andet kvartal blev der på verdensplan solgt annoncer til internettet for godt 14,5 milliarder kroner. Det er en stigning på 43 procent i forhold til samme kvartal sidste år og halvanden milliard mere end i de glade dotcom-dage.
? Det her er vel at mærke ikke den sindssyge, irrationelle vækst vi så i slutningen af halvfemserne, men en mere kontrolleret vækst. Her er der tale om hårdt tjente dollars, siger Jupiter Research-analutikeren Nate Elliott til Wall Street Journal.
28 milliarder i første halvår
Det New York-baserede annoncebureau Interactive Advertising Bureau fortæller, at første halvårs onlineannoncering nåede godt 28 milliarder kroner svarende til en vækst på 40 procent, hvilket også er en rekord i forhold til første halvår 2003.
I dotcom-perioden nåede den kvartalsmæssige onlineannoncering ifølge Wall Street Journal op på knap 13 milliarder kroner i fjerde kvartal 2000 og derfra gik det så stærkt ned ad bakke til knap ni milliarder kroner i tredje kvartal 2002.
Siden da er salget af annoncer til internet-sites vokset stabilt de sidste syv kvartaler ifølge Interactive Advertising Bureau.
? I dag er internetannoncering faktisk blevet annonceverdenens buzz word, og det er en markant forskel i forhold til for et år siden, siger Safa Rashtchy, Piper Jaffray-analytiker til Wall Street Journal.
Det er især almindelige forbrugerannoncer, der driver væksten, mens e-mail baserede annoncer er under stærkt pres på grund af de mange problemer med spam mails.