Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Bog: Sådan virker smitsomme ideer, kampagner og sygdomme – og derfor dør de igen

De samme matematiske modeller beskriver, hvorfor effektiv marketing og smitsomme sygdomme virker og spreder sig, og hvorfor de pludselig forsvinder igen. Det kan man læse mere om i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop.

En smitsom sygdom har det overraskende hårdt. Den skal både sørge for at hænge sig fast på en person, der er modtagelig og som samtidig møder rigtig mange andre, der kan være med til at bringe smitten videre.

Men sygdommen skal også sørge for ikke at gøre bæreren alt for syg i en fart eller måske endda for at slå vedkommende ihjel for hurtigt, for så dør smitten ud.

Ideer og politiske bevægelser udbredes på omtrent samme måde, hvilket marketingfolk i stigende grad er begyndt at arbejde systematisk med.

Det handler således ikke kun om at lade ideen smitte, men også om, hvem ideen tiltrækker og som sender den videre.

Har man været virkeligt dygtig eller heldig, går en kampagne jo for øvrigt ”viral.”

I den nye og særdeles veltimede bog The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop beskæftiger forfatter Adam Kucharski sig med præcis dét.

Nemlig hvorfor sygdomme, ideer, politiske bevægelser og god (eller knap så god) marketing fungerer, som de gør.

Han sammenligner blandt andet de ofte meget socialt aktive ”superspredere”, der bringer virus videre til mange andre, med influencers. Nemlig mennesker, der benytter deres betydelige sociale kapital til at bringer bestemte budskaber eller produkter videre – ofte mod klækkelig betaling.

Derfor er det heller ikke spor tilfældigt, når webkändisser anbefaler hundredtusindvis eller millioner af følgere på sociale medier at købe en bestemt sneaker eller eyeliner.

Eller når de opfordrer til, at man skynder sig ind på et pokersite eller til at tage et lynhurtigt og supernice forbrugslån, så man kan købe næste bakke shots til vennerne.

Men ligesom smitte jo heldigvis for det meste dør ud før eller siden, kan selv den mest effektive influencerbaserede marketingkampagne pludselig falde på gold jord og gå i sig selv.

Det samme gælder diverse modefænomener samt politiske eller religiøse ideer. Den ene dag er de overalt, den næste er de væk.

Det karakteriserer for eksempel både fikse kostråd, forargede Facebook-opslag, fnat, fidgetspinners eller politiske partier båret af farverige enkeltpersoner med en pudsig idé.

De mekanismer bliver man klogere på i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop, som – argumenterer britiske The Times i sin anmeldelse – gør at man pludselig forstår den moderne verden meget bedre.

Titel: The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop. Forfatter: Adam Kucharski. Er udkommet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.