Artikel top billede

Bog: Sådan virker smitsomme ideer, kampagner og sygdomme – og derfor dør de igen

De samme matematiske modeller beskriver, hvorfor effektiv marketing og smitsomme sygdomme virker og spreder sig, og hvorfor de pludselig forsvinder igen. Det kan man læse mere om i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop.

En smitsom sygdom har det overraskende hårdt. Den skal både sørge for at hænge sig fast på en person, der er modtagelig og som samtidig møder rigtig mange andre, der kan være med til at bringe smitten videre.

Men sygdommen skal også sørge for ikke at gøre bæreren alt for syg i en fart eller måske endda for at slå vedkommende ihjel for hurtigt, for så dør smitten ud.

Ideer og politiske bevægelser udbredes på omtrent samme måde, hvilket marketingfolk i stigende grad er begyndt at arbejde systematisk med.

Det handler således ikke kun om at lade ideen smitte, men også om, hvem ideen tiltrækker og som sender den videre.

Har man været virkeligt dygtig eller heldig, går en kampagne jo for øvrigt ”viral.”

I den nye og særdeles veltimede bog The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop beskæftiger forfatter Adam Kucharski sig med præcis dét.

Nemlig hvorfor sygdomme, ideer, politiske bevægelser og god (eller knap så god) marketing fungerer, som de gør.

Han sammenligner blandt andet de ofte meget socialt aktive ”superspredere”, der bringer virus videre til mange andre, med influencers. Nemlig mennesker, der benytter deres betydelige sociale kapital til at bringer bestemte budskaber eller produkter videre – ofte mod klækkelig betaling.

Derfor er det heller ikke spor tilfældigt, når webkändisser anbefaler hundredtusindvis eller millioner af følgere på sociale medier at købe en bestemt sneaker eller eyeliner.

Eller når de opfordrer til, at man skynder sig ind på et pokersite eller til at tage et lynhurtigt og supernice forbrugslån, så man kan købe næste bakke shots til vennerne.

Men ligesom smitte jo heldigvis for det meste dør ud før eller siden, kan selv den mest effektive influencerbaserede marketingkampagne pludselig falde på gold jord og gå i sig selv.

Det samme gælder diverse modefænomener samt politiske eller religiøse ideer. Den ene dag er de overalt, den næste er de væk.

Det karakteriserer for eksempel både fikse kostråd, forargede Facebook-opslag, fnat, fidgetspinners eller politiske partier båret af farverige enkeltpersoner med en pudsig idé.

De mekanismer bliver man klogere på i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop, som – argumenterer britiske The Times i sin anmeldelse – gør at man pludselig forstår den moderne verden meget bedre.

Titel: The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop. Forfatter: Adam Kucharski. Er udkommet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere