Bog: Sådan virker smitsomme ideer, kampagner og sygdomme – og derfor dør de igen

De samme matematiske modeller beskriver, hvorfor effektiv marketing og smitsomme sygdomme virker og spreder sig, og hvorfor de pludselig forsvinder igen. Det kan man læse mere om i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop.

Artikel top billede

En smitsom sygdom har det overraskende hårdt. Den skal både sørge for at hænge sig fast på en person, der er modtagelig og som samtidig møder rigtig mange andre, der kan være med til at bringe smitten videre.

Men sygdommen skal også sørge for ikke at gøre bæreren alt for syg i en fart eller måske endda for at slå vedkommende ihjel for hurtigt, for så dør smitten ud.

Ideer og politiske bevægelser udbredes på omtrent samme måde, hvilket marketingfolk i stigende grad er begyndt at arbejde systematisk med.

Det handler således ikke kun om at lade ideen smitte, men også om, hvem ideen tiltrækker og som sender den videre.

Har man været virkeligt dygtig eller heldig, går en kampagne jo for øvrigt ”viral.”

I den nye og særdeles veltimede bog The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop beskæftiger forfatter Adam Kucharski sig med præcis dét.

Nemlig hvorfor sygdomme, ideer, politiske bevægelser og god (eller knap så god) marketing fungerer, som de gør.

Han sammenligner blandt andet de ofte meget socialt aktive ”superspredere”, der bringer virus videre til mange andre, med influencers. Nemlig mennesker, der benytter deres betydelige sociale kapital til at bringer bestemte budskaber eller produkter videre – ofte mod klækkelig betaling.

Derfor er det heller ikke spor tilfældigt, når webkändisser anbefaler hundredtusindvis eller millioner af følgere på sociale medier at købe en bestemt sneaker eller eyeliner.

Eller når de opfordrer til, at man skynder sig ind på et pokersite eller til at tage et lynhurtigt og supernice forbrugslån, så man kan købe næste bakke shots til vennerne.

Men ligesom smitte jo heldigvis for det meste dør ud før eller siden, kan selv den mest effektive influencerbaserede marketingkampagne pludselig falde på gold jord og gå i sig selv.

Det samme gælder diverse modefænomener samt politiske eller religiøse ideer. Den ene dag er de overalt, den næste er de væk.

Det karakteriserer for eksempel både fikse kostråd, forargede Facebook-opslag, fnat, fidgetspinners eller politiske partier båret af farverige enkeltpersoner med en pudsig idé.

De mekanismer bliver man klogere på i The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop, som – argumenterer britiske The Times i sin anmeldelse – gør at man pludselig forstår den moderne verden meget bedre.

Titel: The Rules of Contagion: Why Things Spread - and Why They Stop. Forfatter: Adam Kucharski. Er udkommet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S