DMI gør vejrdata frit tilgængeligt for alle: "Det er et digitalt råstof, som kan bidrage til nye grønne og bæredygtige løsninger"

Fremover bliver det gratis at få fingrene i vejrdata fra DMI. Med det nye initiativ 'Frie Data', gør Danmarks Meteorologiske Institut alle vejrdata, der tidligere kostede penge at komme i hænde, frit tilgængelige for alle.

Artikel top billede

Hvert eneste minut opsamler DMI, Danmarks Meteorologiske Institut, store mængder data i Danmark og Grønland.

Vejrdataene benyttes af en lang række erhverv inden for forskellige sektorer, der har måtte punge op for de værdifulde informationer. Men fremover udebliver regningen.

Nu og frem mod 2023 sætter DMI alle sine meteorologiske data fri, så det bliver nemmere og gratis at hente DMI's data.

Det skriver DMI i en pressemeddelelse.

”Der er et stort potentiale i at gøre DMI’s enorme mængder af data frit tilgængelige. Det er et digitalt råstof, som kan bidrage til nye grønne og bæredygtige løsninger og dermed bidrage til Danmarks grønne omstilling. Nye grønne løsninger bidrager ligeledes til styrkelse af vækst og iværksætteri," siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S), ifølge meddelelsen.

"DMI’s data kan spille en afgørende rolle på vores vej mod en grønnere fremtid, hvor vind og sol kommer til at være de primære kilder til bland andet transport, opvarmning og produktion," fortsætter ministeren.

Stor interesse for vejrdata

DMI's komplekse data kan anvendes på forskellige måder, og er derfor blevet anvendt af sektorer lige fra landbrug og flyselskaber til forsynings- og energiselskaber.

For at imødekomme initiativet nedsatte DMI en gruppe af brugere med forskellige baggrund, der er kommet med input til, hvordan løsningen udarbejdes bedst muligt for brugerne.

Læs også: Ny plan fra regeringen: Disse digitale forbedringer skal gøre livet nemmere for danske virksomheder

Brugerne kom fra landbruget, virksomheder inden for energistyring, medier, konsulentfirmaer samt forsyningsselskaber.

"Der er allerede stor interesse for DMI’s data ude i samfundet. Løsningen skal have brugeren i centrum, og derfor er vi super glade for den hjælp og de input, vi har fået fra vores testbrugere og nuværende kunder, og ligeledes har det tværgående samarbejde mellem Statens IT, Digitaliseringsstyrelsen og DMI været ekstremt vigtigt for os," skriver Marianne Thyrring, administrerende direktør i DMI, som fortsætter:

"Nu er vi stolte af, at være klar med de første af DMI’s Frie Data, og vi glæder os til at se, hvordan DMI’s data kan og vil blive brugt til nye klimavenlige løsninger i erhvervslivet og innovationsmiljøet."

Fakta om Frie Data fra DMI

DMI's enorme datamængder frigøres i seks faser fra i dag frem til 2023.

For en start er det meteorologiske observationsdata, der tilgængeliggøres. Det er rådata som temperatur, nedbør og vind.

Senere på året følger data om vandstand og lyn og fra næste år frigøres klimadata, rardardata og prognosedata, oplyser DMI.

Læs også: Torbjörn og hans folk bruger prognoser og mavefornemmelse til at afgøre om Københavns veje skal saltes: Nu har de kig på et nyt revolutionerende it-system

Data vil leveres i realtid så erhvervslivet og myndigheder kan bruge data direkte i egne systemer.

Datastrømmen vil komme via Statens IT GovCloud-løsning, som er en distributionsplatform, der kan håndtere de mange forskellige former for vejrdata, som konstant løber ind og beregnes, fremgår det af meddelelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Shure Scandinavia A/S

    Signal Processing Developer with Ambitions

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil