Apple kæmper for at få iPhone 12 klar til tiden – men der er overhængende risiko for flere måneders forsinkelser

Nedlukningerne i forbindelse med coronavirussen kan betyde, at lanceringen af den næste iPhone bliver forsinket i månedsvis.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Coronavirussen har ramt Apples iPhone-produktion så hårdt, at lanceringen af den næste iPhone, der formodentligt får navnet iPhone 12, kan blive forsinket i flere måneder

Det skriver det japanske erhvervsmedie Nikkei Asian Review.

Ifølge mediet er arbejdet med den kommende iPhone i øjeblikket forsinket med én til to måneder som konsekvens af den omfattende nedlukning i Californien og flere asiatiske lande tidligere på året.

Frygtede forsinkelse til 2021

Apples iPhone bliver som regel sat til salg i september, og en forsinkelse på en til to måneder vil i så fald betyde, at telefonen i år først vil være klar i oktober eller november.

Situationen så dog betydeligt mere alvorligt ud for tre måneder siden. Her var der ifølge Nikkei Asian Review en risiko for, at iPhonen kunne blive forsinket indtil 2021, men Apple har dog sidenhen haft held til at reducere forsinkelserne.

”Lige nu ser vi måneder lange forsinkelser, når det gælder masseproduktionen, men Apple gør alt, hvad der står i selskabets magt for at mindske forsinkelserne,” siger en kilde til det japanske medie.

Har nedjusteret salgs-forventninger

En del af forklaringen på at Apple har gjort fremskridt, er ifølge Nikkei Asian Review, at flere af selskabets hardwarefolk, som har svært ved at udføre deres job fra hjemmekontoret, nu igen er begyndt at arbejde på hovedkvarteret i Cupertino.

Det ventes, at den nye iPhone 12 vil blive Apples første telefon, der understøtter 5G-teknologien, og en forsinkelse vil dermed betyde, at Apple kommer til at halte yderligere efter Samsung og Huawei, der allerede sidste år sendte deres første 5G-telefoner på markedet.

Apple havde i første omgang bestilt komponenter til 100 millioner telefoner, men coronakrisen betyder, at Apple nedjusterer, og nu kun har reserveret komponenter til 80 millioner telefoner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil