EU indfører for første gang sanktioner efter hackerangreb: “Vi vil ikke acceptere at cyberspace bliver det vilde vesten”

For første gang indfører EU nu sanktioner mod en række lande for at stoppe flere kendte cyberangreb. "Vi går målrettet efter de enkeltpersoner og grupper, der forsøger at forvandle internettet fra et værktøj til et våben," siger Danmarks udenrigsminister, Jeppe Kofod (S).

Premium Kun for abonnenter
Torsdag aften vedtog EU enstemmigt at indføre en række sanktioner mod hackere fra Rusland, Kina og Nordkorea.

Det er første gang nogensinde, at EU-landene er enige om at anvende sanktioner efter et hackerangreb.

Der er tale om seks enkeltpersoner og tre enheder, der har tilknytning til de tre lande. En af enhederne har tilknytning til den russiske efterretningstjeneste GRU.

Enheden menes at stå bag NotPetya-cyberangrebet, der blandt andet ramte Mærsk-koncernen i 2017 og kostede selskabe

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 249kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 1.995 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"

0 Premium-indhold

Microsoft vil fremover udvikle software, der passer til Europa: Nye systemer skal bygges 'med respekt for europæiske værdier"

0 Premium-indhold

Capture One-ansatte sat 20 procent ned i løn under coronakrisen: "Det var en frivillig ordning, men der var et stort pres på alle folk"

0 Premium-indhold

Nu skal det være slut med statens evighedskontrakter: Vil have indført tvungen pensionering af legacy-systemer

0 Premium-indhold

Top 100: Her er kongerigets ni bedste BI-leverandører


Premium
ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"
Interview: ATP-medarbejdere har måttet droppe sommerferien og arbejde om natten, men nu er løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriemidler klar. "Lige nu har vi 300.000 i kø, og der er en ventetid på omkring to timer," siger ATP-underdirektør Jesper Juel-Helwig. Bliv klogere på, hvordan ATP har skabt den nye løsning på tre måneder.
Computerworld
Elon Musk præsenterede fremtidens Tesla-batteri - og straks styrtdykkede aktien
Tesla-stifteren Elon Musk præsenterede tirsdag selskabets visioner og strategier inden for fremtidens elbils-batteri. Men nyhederne - eller mangel på samme - fik investorerne til sende aktien ned med 5,6 procent.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.