Hotelkæde sagsøgt efter kæmpe hackerangreb og rekordstor GDPR-bøde

Efter at have lækket mere end 500 millioner gæsters personoplysninger i 2018 er der nu indledt et gruppesøgsmål mod hotelkæde Marriott. Det sker selvom det britiske datatilsyn uddelte en bøde sidste på 123 millioner dollar til selskabet.

Artikel top billede

Marriot hotelkæden fik sidste år en GDPR-bøde af det britiske datatilsyn på over 800 millioner kroner efter et læk af 500 millioner personoplysninger.

Men på trods af bøden er der nu et gruppesøgsmål på vej mod hotelkæden for at have lækket de mange millioner oplysninger.

Det skriver Techcrunch.

Læs også: Hotelkæde mistede data om 339 millioner kunder: Nu får selskabet GDPR-bøde på over 800 millioner kroner

Det er den britiske statsborger Martin Bryant, der står bag søgsmålet på vegne af millioner af hotelgæster, der har boet på hotellet mellem 2014 og 2018.

Selvom det britiske datatilsyn, ICO, har indledt en bødesag mod hotellet, så er den endnu ikke afsluttet endnu.

En talsperson for det britiske tilsyn, siger til Techcrunch, at man har udskudt processen indtil 30. september uden at uddybe, hvad det præcis betyder.

Bøden mod Marriott er den næststørste GDPR-bøde, der nogensinde er blevet udskrevet. Den er kun overgået af en anden bøde fra de britiske myndigheder mod flyselskabet British Airways.

Læs også: GDPR-brud har kostet tre milliarder kroner på 18 måneder: Her er de 10 største bøder

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job