Corona-krisen hærder danske virksomheder forud for Amazons indtog

Den danske nethandel kommer styrket ud af Covid19-pandemien – en hærdning der ruster dem op til en eventuel dyst med Amazon

Artikel top billede

Mens den amerikanske e-handelsgigant begynder sit indtog i Skandinavien, har den danske online- og detailhandel fået syretestet sine systemer under corona-krisen.

Det lyder vurderingerne fra en stribe aktører i den danske nethandel, somFinans har indhentet.

Mens de etablerede forretninger i de store amerikanske, britiske og tyske markeder ikke har været helt forberedte på Amazons indtog, har man i Danmark haft tid til at hærde sig.

Selv de virksomheder, som har været fodslæbende i forhold til e-handel er nu hoppet på vognen.

”E-handel i Danmark har fået et ordentligt boost her. Og coronakrisen fik de detailvirksomheder, som tøvede eller var i tvivl, til at hoppe med på e-handel. Det har mindet alle om, at det er noget, som man skal tage seriøst,” fortæller Jan Damsgaard, professor i digitalisering på Copenhagen Business School.

Disse meldinger kommer efter, at Amazon denne måned har indledt sit skandinaviske offensiv ved at etablere sin netbutik i Sverige.

Ovenpå Amazons svenske debut, har der lydt dystre forudsigelser fra blandt andet den svenske professor Johan Anselmsson i marketing ved universitet i Lund.

Læs også: Amazon klar til at angribe Norden: Kan stjæle 50 procent af e-handelsmarkedet

Han vurderer overfor svenske Finwire, at Amazon kan stjæle op mod 50 procent af den svenske e-handel, hjulpet godt af, at også Amazon nyder godt af, de ændrede købemønstre, som corona-krisen har forårsaget.

"I forbindelse med store kriser og strukturelle ændringer af samfundet, er det muligt at ændre vaner, der ellers har været dybt rodfæstede hos folk. Lige nu stiger andelen af e-handel kraftigt, hvilket er en anden faktor, der kan gavne Amazon," forklarer han.

Brancheorganisationen Dansk Industri kom for nylig med syv anbefalinger til danske virksomheder, der overvejer at gøre brug af Amazons markedsplads.

Læs dem her: Amazon på vej til Norden: Her er syv gode råd til danske virksomheder, der vil sælge via Amazon

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil