Nyt forum skal optimere offentlige udbud

Regeringen etablerer Forum for Offentligt-Privat Samarbejde. Det skal blandt andet bidrage til mere effektive og bedre udbudsprocesser samt styrke konkurrencen mellem det offentlige private.

Artikel top billede

(Foto: Keld Navntoft / Keld Navntoft)

Et nyt forum, der skal styrke de offentlige indkøb, har set dagens lys.

Regeringen har med erhvervsminister Simon Kollerup (S) nemlig etableret Forum for Offentligt-Privat Samarbejde.

Forummets opgave er at komme med anbefalinger og løsningsforslag til bedre samarbejde og en sund konkurrence mellem det offentlige og private inden for blandt andet innovation og grønne indkøb.

Formålet er samtidig at bidrage til mere effektive og bedre udbudsprocesser, lyder det.

"Forum for offentligt-privat samarbejde skal være et aktivt omdrejningspunkt for at udvikle innovative løsninger og løfte for eksempel den grønne dagsorden. Det er jeg sikker på, at det nye forum kan bidrage til. Det er også rigtig positivt, at vi styrker fokus på samarbejdet mellem det offentlige og private," lyder det fra Simon Kollerup i en meddelelse.

Forum for offentligt-privat samarbejde får blandt andet til opgave at drøfte aktuelle udbudsfaglige problemstillinger og kan i forlængelse heraf fremlægge anbefalinger og løsningsforslag.

Det er regionsdirektør Pernille Blach Hansen, der er udnævnt som formand for det nye råd, der samtidig erstatter det tidligere Forum for Udbud.

"Jeg ser frem til at tage fat på arbejdet som formand for det nye forum. Vi har en vigtig opgave i at bidrage med løsningsforslag, der kan fremme og udvikle samarbejdet mellem det offentlige og private. Min erfaring er, at et stærkt samarbejde kan resultere i bedre velfærd og gode løsninger for borgerne," lyder det fra Pernille Blach Hansen.

Her er medlemmerne

Forum for offentligt-privat samarbejde er nedsat for en periode frem til 1. oktober 2022 og består af 17 medlemmer.

Her er medlemmerne af Forum for offentligt-privat samarbejde:

• Formand for Forum for Offentligt-Privat Samarbejde (personligt udpeget af erhvervsministeren)
• Dansk Byggeri indstiller et medlem
• Dansk Erhverv indstiller et medlem
• Dansk Industri indstiller et medlem
• SMVdanmark indstiller et medlem
• Fagbevægelsens Hovedorganisation indstiller to medlemmer
• Arbejderbevægelsens Erhvervsråd indstiller et medlem
• Akademikerne indstiller et medlem
• Danske Regioner indstiller et medlem
• Kommunernes Landsforening indstiller et medlem
• Foreningen af offentlige indkøbere, IKA, indstiller et medlem
• Statens og Kommunernes Indkøbs Service, SKI, indstiller et medlem
• Erhvervsministeren indstiller et medlem
• Finansministeren indstiller et medlem
• Social- og Indenrigsministeren indstiller et medlem
• Forsvarsministeren indstiller et medlem
• Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indstiller et medlem

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S