Et forkert sat flueben var årsagen til at Sundhedsdatastyrelsen slettede tusindvis af mails

Sundhedsdatastyrelsen forklarer nu, hvordan det kunne gå til, at tusindvis af styrelsens mails ved en fejl blev slettet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det var angiveligt en it-medarbejdere, der krydsede en forkert boks af i Outlook, som var årsagen til at Sundhedsdatastyrelsen ved en fejl slettede store del af sit arkiv af sendte mails. Det skriver DR.

Vibeke van der Sprong, der er vicedirektør i Sundhedsdatastyrelsen, forklarer til DR, at en medarbejder lørdag den 22. august åbnede de centrale Outlook-indstillinger for alle styrelsens postkasser.

”Det var faktisk et lille flueben, der blev sat forkert. Uden nogen advarsel fra systemet. Konkret betød det, at i stedet for at gemme sendte mails for altid, så blev de slettet efter 30 dage. Fejlindstillingen betød, at alle afsendte mails indtil 30 dage forinden blev slettet,” forklarer Vibeke van der Sprong til DR.

It-medarbejderens fejl blev straks opdaget, og systemet blev sat til at genskabe de slettede mails fra backup-serveren, der var indstillet til at gemme kopier af alt i 30 dage.

Men backupserveren løb tør for oplysninger før, at det lykkedes at genskabe alle mails, skriver DR. Det skyldes ifølge vicedirektøren, at backupserverens gemmeindstillinger ved en fejl var blevet ændret fra 30 dage til kun 14 dage.

Styrelsen var ikke bekendt med ændringen, og Vibeke van der Sprong oplyser til DR, at de mange mails kunne være blevet reddet, hvis man fra starten af forløbet havde kendt til at tidsbegræningen blot var 14 dage.

Fejlen berører alle mails, der er sendt fra medarbejdere hos Statens Serum Institut og Sundhedsdatastyrelsen før 22. juli, men ifølge Sundhedsdatastyrelsen kan en stor del af de mails, som er sendt til andre offentlige myndigheder reddes.

Læs også: Statens Serum Institut har slettet alle sendte mails ved en fejl: "Det er dybt beklageligt"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension