Shipping-industrien er igen ramt af store cyber-angreb

I løbet af den seneste uge er den internationale shippingverden blevet berørt af flere cyberangreb, og det er langt fra første gang, at industrien står for skud.

Artikel top billede

For anden gang i løbet af en uge er den globale shipping industri ramt af et cyber-angreb.

Denne er gang er det FN's søfartsorganisation IMO (The internationale Maritime Organization), der er blevet offer for et cyber-angreb.

Det sker mindre end en uge efter, at verdens fjerde største rederi CMA CGM meddelte, at dets it-systemer også var blevet kompromitteret i et cyber-angreb.

Læs også: Her blev Blue Water Shipping ramt af hackerangreb: Microsofts Active Directory stod for skud - op mod 3.500 kunder og ansatte berørt

Et sofistikeret angreb

I en pressemeddelse bekræfter IMO, at organisationen har været ramt af et “sofistikeret cyberangreb,” der indtræf den 30. september.

Organisation oplyser desuden, at it-medarbejdere måtte lukke ned for centrale it-systemer for at forhindre yderligere skade.

Torsdag lød meddelelsen fra organisationen, at den i samarbejde med it-specialister fra FN arbejder på at få systemerne i luften igen.

Shippingbranchen står for skud

Det er langt fra første gang, at shipping-industrien er ramt af cyberangreb.

Det meste kendte eksempel er ransomware-angrebet på Mærsk, der tvang selskabet til at lukke 76 havneterminaler og kostede selskabet et milliardbeløb.

For for få uger siden blev blev den danske shippingvirksomhed Blue Water Shipping desuden ramt af et hackreagreb, der berørte op mod 3.500 kunder og ansatte og tvang selskabet til at lukke ned for flere it-systemer.

Læs også: Download eksklusiv single og lydbog om det store Mærsk-angreb - fortalt time for time

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil