Artikel top billede

(Foto: © European Union 2018 - Source : EP / Mathieu CUGNOT)

EU retter kanonerne mod tech-giganterne: Strenge krav mod brugen af målrettet annoncering og algoritmer på vej

Store internetplatforme skal underlægges langt strengere regler i EU. Algoritmebaseret indhold skal kunne fravælges og målrettet annoncering skal reguleres langt strammere. Det er blot nogle af overskrifterne i to nye digitale indspark fra EU-Parlamentet, der er netop blevet stemt igennem med stort flertal.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Sådan ønsker Europa-Parlamentet at stramme grebet om de store tech-giganter og online platforme
  • Se overskrifterne i de digitale udspil, som netop er vedtaget i Europa-Parlamentet med stort flertal
  • Indsigt i processen, der skal lede frem til den nye stort anlagte lovpakke om digitale tjeneste
1.042
5:15 min
De digitale lovtandhjul drejer for alvor i EU, der har indstillet de store kanoner over for digitale tjenester og store online platforme.

Ambitionerne fra både Europa-Parlamentet, -Kommissionen og konkurrencekommissær Magrethe Vestager synes vældig klar.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital
Job & Karriere
Her er Netcompanys nye hovedkvarter: Flytter til ikonisk adresse i hjertet af København - kommer til at betale million-leje