Cyberkriminelle lammede Telenor med DDoS-angreb: Ville afpresse selskabet for millioner

Norske Telenors hjemmeside og e-mail-tjeneste er blevet lagt ned af cyberkriminelle, der kræver at få udbetalt en sum i bitcoin, hvis selskabet ikke vil rammes igen.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Den norske telegigant Telenor blev den 12. oktober ramt af et stort cyberangreb, hvor selskabet blev afkrævet millioner af kroner i løsepenge.

Ifølge selskabet er det den cyberkriminelle-gruppering Lazarus Group, der er mistænkt for at stå bag angrebet mod Telenor samt en række andre lignende angreb mod virksomheder over hele verden.

Læs også: Europol: Her er de største cyber-trusler mod Europa

Stod på i tre timer

Angrebet mod Telenor var et denial of service-angreb - også kendt som et DDoS-angreb - hvor man forsøger at overbelaste offerets it-systemer ved at sende store mængder trafik afsted mod dem.

Telenor oplyser, at trafik i et omfang af 400 gbps blev rettet mod selskabets systemer i en periode på tre timer.

Angrebet fik den konsekvens, at blandt andet Telenors hjemmeside, selskabets e-mails-service og en række andre tjenester var utilgængelig.

Telenors kerneydelser var til gengæld uberørte af angrebet. Selskabets mobilnet og bredbånds-net gik således fri, og dermed kunne Telenor-kunderne på trods af angrebet ufortrødent fortsætte med at surfe, ringe og sende sms-beskeder.

“Vi har gode rutiner for at håndtere DDoS-angreb uden store konsekvenser. Den måde, et angreb på netop DNS-infrastrukturen bliver håndteret på, har dog nogle bivirkninger, men vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan forbedrer håndteringen,” lyder det fra Telenors norske topchef Petter-Børre Furberg i en pressemeddelelse.

Kræver 20 bitcoin

Kort tid efter angrebet opdagede Telenor et trusselsbrev, hvor det blev oplyst, at angrebet blot var en forsmag på, hvad der ellers vil ramme selskabet.

Bagmændene kræver således, at Telenor betaler 20 bitcoin til bagmændene, hvilket svarer til cirka 2 millioner norske kroner eller 1,6 millioner danske koner, hvis selskabet ikke vil rammes igen.

Telenor oplyser, at selskabet vil anmelde angrebet til politiet.

Du kan læse mere om hændelsen hos Telenor her.

Læs også:
Telenor henter flere kunder, men tjener færre penge på roaming

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

    Lasse Hounsgaard

    IFS Danmark A/S

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect