Artikel top billede

Morgen-briefing: Danskerne snyder streaming-tjenesterne: 27 procent deler passwords med andre / Trump og Biden har brugt 1,5 milliarder kroner på Facebook / Mjølner og Energinet udvikler grøn blockchain-platform

Danskerne snyder streaming-tjenesterne: 27 procent deler passwords med andre. Trump og Biden har brugt 1,5 milliarder kroner på Facebook. TikTok indgår aftale med Sony. Mjølner og Energinet udvikler grøn blockchain-platform. Falsk video af Joe Biden set mere end en million gange.

Godmorgen til endnu en morgen-briefing fra Computerworld.

Ud over den bekymrende corona-udvikling vil dagen i dag, 3. november, især være præget af det amerikanske præsidentvalg, hvor afgørelsens øjeblik for alvor nærmer sig.

Natten til onsdag dansk tid lukker valgstederne i USA, og nu er der snart kun at afvente resultatet.

Redaktionen ønsker dig en god dag.

Danskerne snyder streaming-tjenesterne: 27 procent deler passwords med andre

Vi begynder dagens hurtige nyhedsoverblik med en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke, der viser, at 27 procent af danskerne deler deres passwords med en eller flere udenfor egen husstand.

Det skriver Flatpanels.

Begrebet 'password sharing', kommer under lup i undersøgelsen, der samtidig fortæller, at 53 procent af de adspurgte udemærket godt ved, at der er snyd at dele sit kodeord.

"Det er klart en faktor for branchen, for 27 procent, der ikke betaler, er mange. Der er som så ofte store generationsforskelle. 53 procent mellem 18-29 år bruger streamingtjenester uden at betale for dem. Det samme tal er 32 procent blandt de 30-39 årige. Indtrykket af de svar, vi får, er, at ungdommen er vant til at dele ydelser og ser mere afslappet på at dele et digitalt produkt; man tillægger ikke varen så meget værdi," siger Mette Stensbek Christensen, kommerciel direktør i Wilke, til Flatpanels.

Det er ikke ulovligt at dele sit abonnement med andre, men det er ofte i strid med streaming-tjenesternes vilkår, lyder det.

Trump og Biden har brugt 1,5 milliarder kroner på Facebook

De to præsidentkandidater - Republikanernes Donald Trump og Demokraternes Joe Biden - har brugt store summer på at vinde valget.

I jagten på at sikre sig de minimum 270 valgmænd og blive USA's næste præsident har Donald Trump og Joe Biden brugt over 1,5 milliarder kroner på at annoncere alene på Facebook.

Det skriver Finans på baggrund af en opgørelse fra Center for Responsive Politics.

Donald Trump har skudt lidt over 900 millioner kroner i annoncerne, mens Joe Biden følger efter med omkring 760 millioner kroner.

Facebook accepterer ikke nye politiske reklamer i ugen op til det amerikanske præsidentvalg. Siden tirsdag 27. oktober har det derfor ikke været muligt at indrykke nye politiske annoncer.

TikTok indgår aftale med Sony

Den populære og omstridte videotjeneste TikTok har indgået en aftale med Sony Music Entertainment om tusindvis af rettigheder.

Aftalen sikrer, at TikTok kan blive ved med at have sange fra Sony Music's store musikkartotek.

Det skriver Bloomberg.

Med den nye aftale, der er blevet forhandlet på plads over de seneste måneder, bliver rettighederne en del dyrere end tidligere for kinesiske ByteDance, der står bag TikTok.

TikTok har omkring 700 millioner brugere verden over, og de mange bruger har ifølge Bloomberg været med til at booste både ældre og ny musik fra blandt andre kunstere under Sony Music.

Mjølner og Energinet udvikler grøn blockchain-platform

Mjølner og Energinet har indgået et samarbejde om en blockchain-baseret open source-platform, der skal kunne afgøre om strømmen i en stikkontakt er grøn.

En første prototype af platformen bliver nu testet i markedet, og den skal differentiere mellem grøn og sort energi hele vejen fra energiens oprindelse til danske stikkontakter.

Målet for Energinet er at kunne garantere oprindelsen for hver enkelt grøn watt-time, lyder det i en meddelelse fra Mjølner til Computerworld.

I dag udgør vedvarende energi 60 procent af det samlede danske elforbrug. Ifølge Energinet skal øget adgang til data og digitalisering sikre fleksibilitet i danskernes el-forbrug.

Den nye platform får navnet ELOprindelse.

Falsk video af Joe Biden set mere end en million gange

Vi slutter med det amerikanske præsidentvalg, hvor falske og vildledende påstande er blevet hverdagskost på blandt andet de sociale medier.

Og nu er en falsk video af Joe Biden hen over weekenden gået viralt, hvor den er blevet set mere end en million gange.

Det skriver CNN.

I videoen fremstår den demokratiske præsidentkandidat som om, han har glemt hvilken stat, han egentlig befinder sig i.

"Hello, Minnesota," lyder det fra Joe Biden foran et stort skilt med teksten "Tampa, Florida." Senere viser det sig dog, at skiltet er blevet redigeret, og at Joe Biden rent faktisk befandt sig i Minnesota.

Videoen blev delt via Twitter, og en af versioner blev set mere end 1,1 millioner gange på under 24 timer.

Først søndag aften, efter en million visninger, markerede Twitter den som "manipuleret".

Reuters kunne i går rapportere, at 94 millioner stemmer allerede er afgivet til det amerikanske præsidentvalg, heraf knap 60 millioner brevstemmer.

Natten til onsdag dansk tid lukker valgstederne i USA.




Premium
Test: Derfor vil jeg gerne have Google ind i min næste bil - og det er dårligt nyt for nogle bilproducenter
Googles Android Automotive er et vellykket styresystem til bilen, der vender op og ned på magtbalancen i bilbranchen. Computerworld har prøvekørt softwaren og har dommen klar.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.