Berømt tech-professor i ny bog: Derfor bliver verden ikke normal igen, når vaccinen kommer

Næste år slipper Covid-19 formentlig sit greb, men betyder det så også, at alt vender tilbage til Old Normal? Det giver professor og forfatter Scott Galloway et bud på i sin nye bog, Post Corona: From Crisis to Opportunity.

Covid-19 har bombet luftfart, turisme-, restaurations- og hotelvirksomheder tilbage til stenalderen.

Til gengæld har videotjenester og webhandel – anført af mastodonten Amazon – kronede dage og kan dårligt følge med efterspørgslen. Den enes død, den andens brød.

Men går alt som ventet, vender den gode, gamle verden til allerede tilbage til næste år, når effekten af vaccineprogrammerne for alvor har fået fat.

Eller gør den nu også det? Det mener forfatter og professor Scott Galloway fra NYU Stern School of Business ikke, at vi skal regne med.

I sin nye bog, Post Corona: From Crisis to Opportunity, argumenterer han tværtimod for, at Covid-19 – ud over behovet for afstand og trælse ansigtsmasker – mest af alt har sat turbo på en række tendenser, der allerede var ved at sætte deres præg på vores liv.

Galloway mener således, at det udbredt distancearbejde er kommet for at blive, og at det samme gælder onlineundervisning i langt videre omfang end før corona.

Forfatteren har tidligere beskæftiget sig indgående med techindustrien, blandt andet i sin tidligere bog The Four om Amazon, Apple, Facebook og Google.

I bogen plæderer han for, at de ændringer, verdenssamfundet har gennemgået under pandemien har sat sig så dybe spor, at techindustrien kommer til at profitere på dem mange år frem.

Samt at det i fremtiden kun bliver endnu sværere at overleve som virksomhed med en halvsløj forretningsmodel.

Kort sagt ville flertallet af de virksomheder, der er bukket under i det ualmindeligt ærgerlige år 2020 nok have drejet nøglen om alligevel. Nu er det bare gået lidt hurtigere.

Det kan man alt sammen læse mere om i Post Corona: From Crisis to Opportunity, der udkom i denne uge og som det i skrivende stund kun er ganske få medier, der har fået lov at kaste et blik på.

Men en af dem, nemlig Financial Times, er positiv og skriver om bogen, at den er underholdende, letlæst og ”as good an analysis as you could wish to read.”

Titel: Post Corona: From Crisis to Opportunity. Forfatter: Scott Galloway




Premium
Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år
Matas er på få år strøget ind som et af de fem mest kendte, danske brands på nettet. Det er sket gennem en ambitiøs strategi, fortæller ecommerce-direktør Brian Andersen til Computerworld.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.