Ny plan: Sådan vil Datatilsynet blive bedre til at vurdere, hvor der er størst risici for brud på GDPR

Med en ny data- og risikobaseret strategi vil Datatilsynet blive skarpere på at udnytte sine ressourcer, hvor det giver bedst mening. Blandt andet vil Datatilsynet nu til at tildele brancher en risikoprofil. Se overskrifterne i den nye strategi her.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Se overskrifterne i Datatilsynets nye strategi
  • Derfor vil Datatilsynet til at risikovurdere enkelte brancher
  • Tjek de otte indsatser i Datatilsynets strategi
848
4:15 min
Datatilsynet har ifølge Rigsrevisionen ikke siden GDPR trådte i kraft 25. maj 2018 ført risikobaserede tilsyn.

Det er ifølge Rigsrevisionen et problem, da der derfor hersker usikkerhed om, hvorvidt Datatilsynet har brugt sine ressourcer mest optimalt.

Sådan lød kritikken fra Rigsrevisionen i maj 2020.

Onsdag lancerer Datatilsynet så en splinterny strategi om en styrkelse af tilsynets data- og risikobaserede indsats over de næste par år.

Katalysatoren for den nye strategi er dog et generelt ønske om at blive bedre til at udnytte tilsynets ressourcer.

Det fortæller Frederik Siegumfeldt, tidligere tilsynschef og nu kontorchef hos Datatilsynet, til Computerworld.

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 295kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 2.195 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år

0 Premium-indhold

Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper: "Jeg har valgt at træde af som direktør"

0 Premium-indhold

Kåring som Danmarks bedste Microsoft-partner tog fusen på Delegate: "Vi står der som tre skoleelever. Det var helt uventet og enormt sjovt"

0 Premium-indhold

Stærk vækst for Oracles cloud-platform giver Sysco Danmark vokseværk: Hæver omsætningen med 30 procent

0 Premium-indhold

Sikkerhedsekspert Peter Kruse: SolarWinds-angrebet rykker ved den fundamentale sikkerhedsregel, at man altid skal opdatere


Premium
Sådan har Matas fået den digitale tilstedeværelse til at eksplodere på tre år
Matas er på få år strøget ind som et af de fem mest kendte, danske brands på nettet. Det er sket gennem en ambitiøs strategi, fortæller ecommerce-direktør Brian Andersen til Computerworld.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.