iPhone-fabrik hærget af hundredvis af indiske arbejdere: Klager over ubetalt løn

Det indiske politi har arresteret mere end 100 ansatte, der har hærget og raseret en iPhone-fabrik tæt på Bangalore i Indien. Medarbejderne klager over ubetalt løn og tvunget overarbejde

Artikel top billede

(Foto: Ali Abdul Rahman / Unsplash)

En iPhone-fabrik i den indiske by Bangalore er blevet hærget af de ansatte.

Det indiske politi har anholdt over 100 medarbejdere, der har udført hærværk på fabrikken efter anklager om ikke-udbetalt løn.

Det skriver BBC.

Ifølge optagelser, der florerer på sociale medier, vises der smadrede overvågningskameraer og glasfacader samt en bil der blev kastet ind i fabrikkens produktonsanlæg.

Fabrikken tilhører Wistron Infocomm, der er et taiwanesisk selskab, der blandt andet producerer iPhones i den indiske by.

De hærgende ansatte hævder, at de ikke har fået udbetalt fuld løn i fire måneder samt er tvunget til at udføre overarbejde.

Efter hændelsen har Wistron være ude og sige, at de "lovede at følge love om lokal arbejdskraft."

I en udtalelse til nyhedsbureauet AFP henviser virksomheden ikke direkte til arbejdernes klager, men sagde, at "hændelsen var forårsaget af folk med ukendte identiteter udefra, der trængte ind i og beskadigede dets anlæg med uklare hensigter," lyder det.

De voldelige begivenheder brød ud efter, at omkring 2.000 medarbejdere, der havde været på aftenvagt, var ved at forlade fabrikken.

Derefter begyndte hundredvis af ansatte at hærge fabrikken, hvor møblementet på chefkontorer blev smadret samt glaspaneler, døre og andet fabriksinventar.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job