Apple lancerer ny privacy-etiket i App Store som alle apps skal overholde

Med en ny privacy-label vil Apple have alle app-udviklere til at informere om, hvilke data der indsamles og deles, når brugerne henter en app ned på deres telefon.

Artikel top billede

Apple lancerer en ny privacy-label for alle apps i App Store, der skal give brugerne et overblik over, hvordan en pågældende app indsamler og bruger data.

Dermed kræver Apple i samme ombæring, at alle app-udviklere leverer nye informationer om privacy, når en app opdateres eller udbydes i en ny version.

Det skriver Axios.

'Nutrition label' vil fremgå under hver apps produktbeskrivelser. Det skal give et hurtigt overblik over, hvordan data bruges, inden man henter en ny app ned på sin telefon.

Funktionen har ifølge Axios fået nogle udviklere til at blive bekymret over, at oversigten er for bred og muligvis vil lede brugerne til at tro, at der bliver indsamlet mere data, end det rent faktisk er tilfældet.

Fra WhatsApp lyder det blandt andet, at "mens WhatsApp ikke kan se folks meddelelser eller præcis placering, er vi tvunget til at bruge de samme brede etiketter som apps, der gør."

Læs også: Vinterens bedste smartphones: Her er Computerworlds favoritter

Apple har tidligere meldt ud, at det fra januar vil være obligatorisk for app-udviklere at levere information om præcist, hvilke typer af data de indsamlet om brugerne.

Fremover vil man ifølge Apple for enhver app på App Store være inkluderet tre privacy-kategorier i produktbeskrivelserne.

Henholdsvis 'data brugt til at spore dig', 'data knyttet til dig' og 'data, der ikke er knyttet til dig'.

Sporingsdata henviser ifølge Apple til bruger- eller enhedsdata indsamlet fra en app med data fra andre virksomheder, apps eller hjemmesider med henblik på målrettet reklame eller reklamestatistik.

Det kan også henvise til deling af data med såkaldte data brokers.

Læs også: Vestager vil bremse Apple og de andre digitale giganter med helt nye regler og specifikke krav: Får mærkaten ‘online gatekeepers’

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S