Twitter får million-bøde som den første efter EU's nye privatlivslov

Twitter får GDPR-bøde i millionklassen, der er den første af sin slags.

Artikel top billede

Twitter skriver et kedeligt historiekapitel, da selskabet nu er blevet pålagt en bøde på 450.000 euro – det der svarer til omkring 3.350.000 kroner.

Bøden er historisk fordi det er den første af sin slags, der bliver pålagt en stor tech-virksomhed på baggrund af GDPR-loven.

Sagens twitter fik en bøde for var den første til at gennemgå en såkaldt artikel 65-proces, som handler om 'tvistbilæggelse'. I processen blev alle EU-tilsynsmyndigheder hørt som berørte tilsynsmyndigheder.

Artikel 65

Helt præcist overtrådte Twitter artikel 33, stk. 1, og artikel 33, stk. 5, i GDPR med hensyn til manglende meddelelse af overtrædelsen til tiden til det irske datatilsyn (DPC) og manglende dokumentation af overtrædelsen.

Det irske datatilsyns udkast til en afgørelse i sagen, vakte så stor uenighed blandt de europæiske datatilsyn, at det endte ved en artikel-65-afgørelse.

Artikel 65 - Tvistbilæggelse ved Databeskyttelsesrådet – går ud på, at Databeskyttelesrådet i visse tilfælde kan vedtage en bindende afgørelse. Blandt andet, hvis ”der er uenighed om, hvilke af de berørte myndigheder, der er kompetente med hensyn til hovedvirksomheden”.

I dette tilfælde er 'hovedvirksomheden' Twitter, der har hovedsæde i USA.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S