Artikel top billede

Mærsk gør klar til at digitalisere kæmpe-terminaler i stor satsning

APM Terminals går i gang med at digitalisere sine 75 kæmpe-terminaler verden over i stor satsning. Terminalerne fungerer i dag uafhængigt af hinanden, og meget at kommunikationen foregår med papir, telefon og email.

I en kæmpesatsning skyder Mærsk-koncernens havne-selskab, APM Terminals, gang i et stort digitaliserings-projekt, der sigter mod at automatisere og digitalisere en stor del af håndteringen af havne-trafikken.

APM Terminals har 75 havne-terminaler verden over, som i alt er udstyret med mere end 9.000 maskiner - ikke mindst store kraner.

Ifølge Finans sker meget af kommunikationen mellem havne-selskabet, mellemmænd og kunder i dag via telefon, e-mail og papir-ark, der transporteres frem og tilbage.

Ligeledes anvender de 75 terminaler i stor stil forskellige systemer, datasæt og setop. Nu skal det hele ensrettes og samles i en fælles retning.

Et af fokusområderne bliver at automatisere håndteringen af lastbilers trafik ind og ud af havneområderne.

Direktør Morten Engelstoft siger til avisen, at det har været kilde til stor frustation.

“Det lyder meget banalt, men faktisk har det altid været kilden til stor frustration for vores kunder, for det er gået meget langsomt, og mange gange har der været kilometerlange køer af lastvogne, som blokerer hele området, fordi de ikke har kunnet komme hurtigt nok ind og ud af vores havn,” siger han.