Værktøjskassen: Claus Jørgensen

Resultater skal kunne måles, ikke blot fornemmes, og det gør partner i konsulenthuset Netcompany Claus Jørgensen med husets eget projektstyringsværktøj. Han tror på, at venskab og business er en god cocktail, og at man skal kunne læse e-mail hvor som helst og når som helst.

I grunden er alt, hvad der hedder it, konsulentydelser og så videre temmelig luftige begreber.

Det er en masse ettaller og nuller, en bunke af ideer, hensigter og planer, indtil der er et håndgribeligt produkt eller resultat i den anden ende.

Indtil da blafrer de store spørgsmål i vinden:

Hvor langt er vi, hvad mangler der for at nå i mål og hvordan når vi derhen?

Det får kunderne i Netcompany helt entydige svar på, når husets konsulenter står midt i et byggeprojekt på en webportal eller e-handelsløsning.

Claus Jørgensen og hans to kompagnoner bider skeer med langt større konkurrenter som Ementor, WM Data, CSC og NNIT, når det gælder ordrer på store websystemer som eksempelvis PFA Pensions selvbetjeningsløsning.

Selskabet med i alt 50 ansatte forventer at omsætte for 45 millioner kroner i år.

Noget af det første, de tre stiftere af selskabet gjorde, efter hver især at have forladt store internationele konsulenthuse, var at udarbejde et værktøj, som ikke skulle efterlade nogen tvivl om facit.

Den nødvendige systematik

Og derfor er 37-årige Claus Jørgensen, partner og leveranceansvarlig i Netcompany, i dag helt afhængig af selskabets eget projektstyringsværktøj for at løse sine arbejdsopgaver.

Han illustrerer ved at bygge klodser i luften. Blok for blok konstruerer han systemet med hænderne.

- Værktøjet kan måle på vores processer og sikrer total gennemskuelighed. Både kunderne og vi ved, hvad der er færdigt, hvad der er godkendt, og hvad vi har af udeståender, siger han.

Vi er bænket i et lyst mødelokale øverst i det nyligt indtagede treetages domicil. Udenfor hænger en måge i luften.

Ved det største vinduesparti troner Københavns Industrihavn, til højre trækker Grønningen rødmende i efterårsfarverne. Tager man endnu en drejning, er der udsigt over den indre bys kobbertage, hvor spir efter spir glimter.

- Vi faldt helt sikkert for udsigten, siger Claus Jørgensen, som dog foretrækker tørre facts frem for malende beskrivelser, når det gælder jobbet.

Claus Jørgensens værktøjskasse

  • Gadgets:

    - Mobiltelefon
    - Laptop


  • Software:

    - Outlook
    - Powerpoint
    - Excel
    - Outlook


  • Personlige egenskaber:

    - Drive
    - Samarbejdsevner


  • Gadgets, software og web
    Projektstyringsværktøjet hjælper Claus Jørgensen med at beholde overblikket i en voksende og travl konsulentvirksomhed - uden at drukne i detaljer. En nødvendighed, når der er masser af samtidige kundeforhold.

    - Du er nødt til at dokumentere røven ud af bukserne i dag. Men systemet gør, at jeg ikke behøver at kende noget til det enkelte projekt for at se, hvor langt det er nået ? og vi behøver ikke diskutere med kunden, hvor langt vi er. Det er dokumenteret, siger han.

    Projektstyringsværktøjet er Claus Jørgensens kompas over selskabets daglige drift, men en række andre gadgets og egenskaber er også med til at gøre hverdagen mere navigérbar.

    Med i lommen er altid hans Sony Ericsson Z600 mobiltelefon, udstyret med såvel kamera som GPRS.

    På skærmen toner det runde, glade barneansigt af den ældste søn i frem, og faderen undskylder, at det er mindst et år gammelt. Siden det er taget, er børnetallet fordoblet, så familien på fire nu tæller endnu en søn på et halvt år.

    Til gengæld er indboksen i Outlook up-to-date og tilgængelig på telefonen, for den elektroniske post er essentiel for Claus Jørgensen og skal kunne nås hvor som helst og når som helst.

    - Men SMS, det bruger jeg bare overhovedet ikke. Så, nu kommer jeg til at lyde rigtig bagstræberisk, griner den 37-årige konsulentboss.

    Personlige egenskaber

    Bakgearet er ellers ikke det, der dominerer, for når Claus Jørgensen skal vælge sin mest vigtige personlige egenskab i jobbet, falder valget prompte på drive.

    - Det er helt essentielt, hvis vores projekter skal lykkes. Engang var et it-projekt sådan noget, som 100 mand arbejdede på i 10 år. Nu er de meget mindre ? men ansvaret per individ er vokset enormt, siger Claus Jørgensen.

    - Man skal være mere generalist, men også mere udfarende og opsøgende, tage ansvar og sørge for, at tingene bliver løst, uddyber han.

    Og tingene bliver ikke løst ved, at enhver sidder og nørkler med deres delelementer i hvert sit hjørne. Derfor er samarbejdsevner det næste valg på listen over egenskaber, Claus Jørgensen fremhæver.

    - Det hænger igen sammen med ansvaret, som bliver bredere ? du kan ikke løse alle opgaverne selv, så du skal finde ud af at samarbejde med andre, siger han.

    Claus Jørgensen er en samvittighedsfuld chef, så han vælger ikke umiddelbart individer ud, når han skal pege på de mest vigtige personer, som får hverdagens arbejde til at glide.

    Han favner straks alle de 50 personer i selskabet, men erkender så, at den mest hyppige sparring sker med de to øvrige partnere, administrerende direktør Carsten Gomard og salgsdirektør André Rogaczewski.

    Partnerskaber og koner

    De tre forlod konsulenthuse på flere tusinde mand for at starte for sig selv.

    Partnerskabet strækker sig tilbage til en fælles udstationering i Norge før Netcompany blev til, og langt ud over arbejdstiden.

    - Alle advarer imod at drive forretning med sine venner, men det handler om at vise respekt og om at yde den samme indsats. Vi er faddere til hinandens børn, vi tager på ferier sammen, og nej, vi kan ikke lade være med at tale arbejde i fritiden. Konerne brokker sig, men er nu alligevel meget forstående, griner Claus Jørgensen.

    Et af Claus Jørgensens motiver til selv at bryde ud fra Accenture var at slippe for trægheden i stor organisation, men han er ikke modstander af vokseværk.

    Hans hænder slipper de imaginære byggeklodser for at tegne et større billede.

    - Vi vil gerne være større, for vi synes jo selv, at vi er de dygtigste til webteknologi. Men vi vil altid være et rent konsulenthus, siger han.

    På vej ud peger Claus Jørgensen på en flok helt ryddede skriveborde. Konsulenterne er i marken, ude ved kunderne.

    Og når det kommer til stykket, er det rækken af tomme borde, der er hans yndlingsudsigt.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Jobindex Media A/S
    Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

    På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

    18. april 2024 | Læs mere


    EA Excellence Day

    Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

    23. april 2024 | Læs mere


    AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

    Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

    24. april 2024 | Læs mere