EU uddeler millionbøder til spil-selskaber for geo-blocking i Europa: Har blokeret for handel på tværs af landegrænser

EU stanger millionbøder ud til seks streaming-selskaber for at have anvendt geo-blocking i Europa med selskabet bag Steam i central rolle.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Seks store spil-selskaber skal til lommerne og betale millionbøder til EU for at have anvendt geo-blocking i stor stil i Europa.

Det betyder, at de har opdelt det europæiske marked i forskellige zoner, hvor der har været forskellige forhold for de brugerne.

Det er i strid med de europæiske konkurrenceregler, der tilskriver, at det skal være muligt at købe varer og produkter ind på tværs af de europæiske landegrænser.

Tilsammen skal de seks selskaber betale 7,8 millioner euro i bøde.

En bøde 1,6 millioner euro går til Valve, der er selskabet bag den store streaming-tjeneste Steam, som er det eneste af de pågældende selskaber, der ikke har samarbejdet med EU i sagen.

De øvrige fem selskaber er Bandai Namco (340.000 euro i bøde), Capcom (396.000 euro i bøde), Focus Home (2,9 millioner euro i bøde), Koch Media (977.000 euro i bøde) og ZeniMax (1,6 millioner euro i bøde)

Valve spiller en central rolle, i det selskabet har leveret indhold til de øvrige selskaber, der har fungeret som forhandlere af Valves produkter.

De fem selskaber er af Valve blevet tilbudt en såkaldt territorie kontrol-funktion, der har gjort det muligt for dem at opsætte geografiske restriktioner, som har betydet, at brugerne ikke kunne aktivere købte spil uden for bestemte geografiske områder.

Ifølge konkurrencekommissær Margrethe Vestager er bøderne en påmindelse om, at “selskaber ikke kontraktmæssigt på forhindre handel på tværs af landegrænser” i EU.

“Det frarøver de europæiske forbrugere fordelen ved det indre marked i EU og for muligheden for at lede efter det mest fordelagtige tilbud i EU,” siger hun.

Du kan læse en nærmere gennemgang af sagen hos EU-Kommissionen her.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S