Privat testcenter melder sig selv til Datatilsynet: Ansatte brugte WhatsApp til at dele private oplysninger

Oplysninger om borgere, der er testet positive for corona, er blevet delt i WhatsApp-grupper på et privat testcenter. Ifølge en GDPR-ekspert er det ulovligt.

Artikel top billede

(Foto: Photo by Medakit Ltd on


Medical Nordics, der er ansvarlige for en række private covid19-testcentre, har meldt sig selv til Datatilsynet og øjeblikkeligt stat en stopper for en praksis, hvor de ansatte delte positive testresultater via den Facebook-ejede beskedtjeneste WhatsApp.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Selskabets udmelding kommer efter, at B.T. kunne afsløre, at der på nogle testcentrene ikke blev brugt et lukket it-system til at kommunikere informationer om smittede borgere.

I stedet blev podere instrueret i at bruge deres private telefoner til at tage billeder af smittede borgeres personoplysninger og herefter dele dem i en privat Whatsapp-gruppe for de ansatte på testcenteret.

Oplysningerne om de smittede borgere i Whatsapp-gruppen blev herefter indberettet til Sundhedsmyndighederne.


Oplysninger gemt på telefoner

Ifølge B.T. har Whatsapp desuden funktion, der betyder, at billederne ikke alene bliver i WhatsApp, men også automatisk bliver gemt lokalt på fotorullen på de ansattes telefoner.

Ifølge Medicals Nordic er medarbejderne dog blevet instrueret i løbende at slette oplysninger fra deres telefoner

”Det er ulovligt. Det opfylder ikke databeskyttelsesforordningens artikel 32 om, at sikkerheden skal passe til den type data, man behandler. Behandlingen af følsomme personoplysninger kræver ekstra sikkerhed. Både for at holde oplysningerne fortrolige og for at forhindre, at for mange får adgang til dem. Hos Medicals Nordic lyder det, som at medarbejderne har adgang til oplysninger både før og efter ansættelse,” siger Birgitte Kofod Olsen, forperson i tænketanken DataEthics, til B.T.

Medicals Nordic oplyser i pressemeddelelsen, at medarbejderne nu er begyndt at kommunikere positive testresultater via telefon. Selskabet oplyser desuden, at det fra 1. februar vil tage et andet it-system i brug.

Læs også: Jeg fik vaccinen som en af de første - bag den lynhurtige danske vaccineudrulning ligger en historie om organiseret kaos

Everllence

Head of Digital Solutions

Københavnsområdet

Forsvarets Efterretningstjeneste

Tekniske analytikere med forståelse for netværk

Københavnsområdet

MOLIO Erhvervsdrivende Fond

IT-projektleder

Københavnsområdet

Red Barnet

IT Support Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Erik Ebert som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med udvidelsen af Pentos til Danmark og Norden. Det kræver bl.a. etablering af et lokalt leverance team og SAP Partnerskab. Han kommer fra en stilling som Senior Director hos Effective People. Han har tidligere beskæftiget sig med HR systemer baseret på SAP SuccessFactors hos en række danske større og mellemstore virksomheder. Nyt job

Erik Ebert

Pentos