Alphabets vækst aftager - men pengene vælter ind i enorme mængder

Væksten i Alphabets omsætning blev i 2020 den laveste i 11 år. Alligevel skovler selskabets penge ind som aldrig før. Selskabet har sat mere end 100 milliarder kroner ind på bankbogen i årets løb.

Artikel top billede

Google-ejeren Alphabet vokser ikke nær så meget, som selskabet er vant til, viser selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.

Samlet voksede selskabets omsætning i 2020 nemlig med ‘blot’ 12,7 procent, og selv om det for mange andre selskaber ville være overordentligt tilfredsstillende, er det langt under niveau for Alphabet.

Faktisk skal vi helt tilbage til 2009 for at finde et år, hvor Alphabet/Googles omsætnings-vækst var lavere (dengang 8,5 procent).

Samlet set landede omsætningen i 2020 på 182,5 milliarder dollar.

Heraf udgør den klassiske Google-forretning - inklusive YouTube - mere end 92 procent, mens Google Cloud står for godt syv procent.

Til gengæld har Google Cloud-forretningen forrygende vækst i salget.

Omsætningen er her steget med godt 46 procent på et år til nu 13 milliarder dollar, mens omsætningen i den klassiske Google-forretningen er steget med 11 procent fra 2019 til 2020.

Taber penge på driften mange steder

Selv om der fortsat er solid vækst i forretningen, taber Alphabet store penge på driften i alle forretningsområder undtagen den klassiske Google-forretning, hvor driftsindtjeningen er vokset med godt 11 procent til 54,6 milliarder dollar.

Til gengæld taber Google Cloud 5,6 milliarder dollar på driften, mens Other Bets taber 4,4 milliarder dollar. I begge tilfælde skyldes tabene store investeringer i udbygning og ekspansion.

Samlet set er den klassiske Google-forretning dog stor nok til at sikre et samlet overskud for Alphabet på 41,2 milliarder dollar. Det svarer til en vækst i indtjeningen på hele 20,4 procent.

Topchef Sundar Pichai meddeler, at Alphabet tydeligt kan se effekterne af den ‘acceleration mod online services og clouden,’ der for tiden finder sted.

Alphabet-ledelsen meddeler, at organisationen har været ramt af Covid-19, der har sat forskellige planer på nedsat blus. Men med udsigten til vacciner og fremgang i annonce-markedet planlægger selskabet at øge investeringerne i Google Cloud-forretningen.

Du finder hele Alphabets regnskab her, hvis du selv vil dykke ned i tallene.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S